Facebook köper svenska kartbolaget Mapillary: ”Bara början”

Mapillary Facebook Uppköp
Facebook köper svenska kartbolaget Mapillary: ”Bara början”

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

Entreprenören Jan Erik Solems kartbolag har köpts upp av giganten Facebook.

Förra gången Jan Erik Solem drev ett företag – Polar Rose – slutade det med att han sålde företaget till Apple.

Den här gången är det en annan gigant som slukar hans företag – Facebook.

”Idag kan vi meddela att Mapillary har anslutit sig till Facebook med uppdraget att förbättra kartor överallt för alla”, skriver grundaren och vd:n Jan Erik Solem i ett blogginlägg, som publicerades på torsdagkvällen. 

Någon prislapp avslöjas inte och ingen av våra källor har lyckats ta reda på densamma. Men personer med god insyn i liknande transaktioner uppskattar värdet på Mapillary till runt 1 miljard kronor – kanske mer för rätt köpare (läs mer om detta här).

2018 värderades bolaget till 390 miljoner kronor.

Utmanade Google

Skånska Mapillary brukar beskrivas som en utmanare till Google Maps. Företaget samlar in foton på gatunivå (street view) från användare med syftet att kartlägga hela världen. Enligt bolaget bidrar tiotusentals personer med att ladda upp foton och data – så kallade crowdsourcing – som i sin tur kan användas till att skapa kartor.

Mapillary har tidigare sålt sin data och teknik till myndigheter och företag. Amazon har exempelvis samarbetat med bolaget, med syftet att identifiera var det finns lediga parkeringsplatser.

Bland bolagets investerare återfinns en lång rad tungviktare, bland annat Silicon Valley-baserade Sequoia, Atomico, BMW:s riskkapitalgren, Samsung och kinesiska kartbolaget Navinfo.

Totalt sett har bolaget tagit in cirka 235 miljoner kronor i riskkapital sedan grundandet 2013.

Därför köper Facebook

Men nu kliver Facebook alltså in som ägare. Enligt Mapillary så arbetar Facebook sedan tidigare med att ta fram verktyg och teknik som ska förbättra kartor, bland annat med hjälp av maskininlärning och satellitbilder.

Facebook använder sina kartor till att utveckla exempelvis sin Blocket-konkurrent Facebook Marketplace.

”Genom att slå ihop våra ansträngningar kommer vi ytterligare kunna förbättra sättet som människor och maskiner kan arbeta med både antenn- och gatunivå-bilder för att producera kart-data. Många spännande resultat kommer att komma ur detta, inklusive den data vi alla behöver för att göra bättre kartor”, skriver Jan Erik Solem i sitt blogginlägg.

Ska vara en öppen plattform

Enligt Mapillary innebär försäljningen till Facebook däremot inte att bolagets data och bilder endast kommer att användas av Mark Zuckerbergs sociala medier-jättar. Tvärtom – alla bilder som finns tillgängliga på bolagets plattform ska även fortsatt vara det.

”Tidigare behövde vi fokusera på kommersialisering för att bygga och driva plattformen. Genom att gå ihop med Facebook kan Mapillary närma sig visionen vi hade från dag ett, att erbjuda en gratistjänst för alla.”

"Även om mycket har hänt sedan vi först lanserade Mapillary är det här bara början."

Breakit har sökt Jan Erik Solem, som inte vill kommentera affären. Han hänvisar istället till blogginlägget.

”Har inget annat att säga utöver det som står på bloggen”, skriver han till Breakit.

Jan Erik Solem är från början matematikdoktor. Hans förra företag, Polar Rose, arbetade med att automatiskt identifiera ansikten på bilder. 

Även det företaget försökte han sälja till Facebook – men den gången blev det alltså Apple som till slut köpte det. 

2018 omsatte Mapillary 15 miljoner kronor med ett resultat på -32,6 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ: Allt pekar på en miljardaffär – men jag är ändå besviken

Läs fler artiklar
LÄS MER