Sök

Musiktjänsten Soundclouds nya giv – satsar på ny ”radiotjänst”

Soundcloud

Foto: TT/Todd Williamson/Invision for Billboard Magazine

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Följer konkurrenternas fotspår.

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud är ständigt i ropet. För några veckor sedan stod det klart att bolaget tagit ett jättelån på 300 miljoner kronor och bara dagar senare landade man ett potentiellt livsviktigt licensavtal med Universal Music.

Men det är inte bara på den finansiella sidan av bolaget som det händer grejer.

På produktsidan har musikplattformen nu implementerat en satsning på radio (eller åtminstone radio-inspirerat musikflöde). Det rapporterar internationella medier, bland annat Techcrunch.

De automatiska spellistorna baseras på vilken typ av musik användaren har ”gillat” i tidigare skeden, och tanken är att det ska bli lättare att hitta ny musik på plattformen. Tidigare har det funnits en liknande funktion för Soundclouds webb-plattform, men nu rullas radion även ut på mobila enheter.

Att Soundcloud väljer att göra den här implementering känns både väntat och logiskt. Soundcloud har idag positionerat sig som den kreativa musikplattformen på den hårt konkurrensutsatta musikmarknaden – men en klockren funktion för att upptäcka ny kreativ musik har saknats.

En radiofunktion känns därför som ett naturligt steg.

Sedan tidigare har exempelvis Spotify och Apple Music radiotjänster i sina musikspelare. 

Enligt Soundcloud har sajten idag 175 miljoner aktiva användare. Plattformen fungerar som så att användarna, i likhet med Youtube, själva kan ladda upp egna musikfiler och mixningar.

Läs mer