Sök

Understatement växer så det knakar – backas av kända investerare

Understatemente-handel

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Det svenska underklädesvarumärket Understatement startade som ett hobbyprojekt. Nu växer bolaget så det knakar och backas av flera kända investerare.

Understatement grundades 2017 av ingenjören Marie Stolt och PR-entreprenören Maria Lager. 

”Vi har varken bakgrund inom design eller underklädesbranschen men tyckte att den här kategorin var eftersatt och tråkig. Vi ville göra något inspirerande och tänkte – hur svårt kan det vara”, säger Marie Stolt, vd på Understatement till Breakit.

Hon berättar att hon tidigare jobbade som affärsutvecklare på Carlsberg och att det egentligen inte är någon större skillnad mellan att jobba med öl och underkläder. 

”Skillnaden nu är jag som entreprenör kommer närmare kunden och kan ta snabbare beslut”, säger hon.

Det började som ett hobbyprojekt men produkterna blev snabbt populära och uppmärksammade.

Under 2019, som är Understatements första räkenskapsår, landade omsättningen på cirka 1,5 miljoner kronor. 

Försäljningen har exploderat 

I början av 2020 har tillväxten fått rejäl fart.

”Det handlar om en ökning på mellan 200 och 300 procent de första månaderna i år och i maj ökade vi försäljningen via e-handeln med 500 procent jämfört med året innan”, säger Marie Stolt. 

90 procent av försäljningen kommer från bolagets e-handel men produkterna säljs också till viss del via återförsäljare. 

Under coronapandemin har e-handelnbranschen fått ett rejält uppsving och det gäller även Understatement som hittills har haft en ökning på 200 procent när det kommer till försäljning på nätet. 

Nu tar Understatement in kapital från en rad kända investerare. 

I höstas gick Emma Lythell, som bland annat varit med och byggt upp skomärket Flattered, driver den digitala marknadsföringsbyrån Dot Sure och nyligen landade ett toppjobb på videotjänsten Bambuser, in i bolagets  styrelse tillsammans med Jenny Engerfelt med erfarenhet från riskkapitalbranschen.

De nya styrelseledamöterna deltar i rundan och nya på ägarlistan blir bland annat Darko Draskovic som är vd på Parfym.se, Stefan Fragner som är vd för Skincity och entreprenören Pia Ganeva som är grundare av IT- konsultförmedlaren Nikita och Ganevi Group. Övriga investerare är affärsänglar, några med bakgrund från Facebook och Google. 

Enligt handlingar från bolagsverket har investerarna gått in med sammanlagt 1 miljon kronor och bolaget värderas till 12,5 miljoner kronor innan nyemissionen. 

Enligt Understatements grundare är det en första del i en större investering som kommer senare i höst.

Vill utmana industrin 

Bolagets vision är att att utmana en eftersatt underklädesindustri genom att förse marknaden med vad de kallar ett autentiskt livsstilsvarumärke för kvinnor – av kvinnor. Bolaget vill förändra en vardaglig nödvändighet till ett aktivt stilval och samtidigt avdramatisera underklädeskategorin och skapa en inkluderande arena för att lyfta och hylla kvinnor.

”Det kvinnliga nätverk och den community vi byggt upp via våra sociala kanaler är väldigt värdefullt för oss och fungerar som en stark källa till både produktutveckling och kunskap kring vad vår målgrupp vill ha ut från ett varumärke”, säger Marie Stolt.

Bolaget har idag tre anställda utöver grundarna och planen framåt är att anställa fler och fortsätta satsa på e-handel, främst, i egna kanaler. Förhoppningen är att den starka tillväxten ska accelerera. 

Läs mer