Glöm smygreklamen, nu är den smarta kommunikationen här

Breakit - Glöm smygreklamen, nu är den smarta kommunikationen här
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Vad är egentligen reklam? Den frågan är svår att besvara 2016.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Före reklamgurun Leon Nordin var det möjligt. Då vara reklam ett förhärligande av produkter och syftet var att konsumenter skulle köpa mer.

Men så kom den kreativa revolutionen och nu skulle kunderna uppskatta en produkts varumärke ungeför som om det var en liten Gud och därefter förhoppningsvis köpa.

I dag är varumärket helt frikopplat från produkten och kan vara i princip vad som helst. Den kreativa reklamen håller tack vare den digitala revolutionen på att ersättas av den smarta kommunikationen. Reklamens roll är borta och istället är det kommunikativ affärsutveckling som gäller. Företagen försöker helt enkelt göra mer begåvade och mer kommunikativa produkter.

Ett spännande exempel är Hemnethemmet. PR-firman Prime och analysbolaget United Minds tog alla klick från Hemnets två miljoner besökare och förvandlade datan till ett hus. Genom att analysera vad människor klickade på fick man fram en lista på vad människor tyckte var viktigt när de letade efter sitt drömhus.

Listan gav kreatörerna till två kändisarkitekter som ritade ett hus i sin dator. Jag tycker huset, som alltså är Sveriges mest eftersökta, verkar förskräckligt, men syftet med “reklamen” är inte att jag eller någon annan ska köpa huset eller älska det. Syftet är att man ska förstå att Hemnet är ett kunskapsföretag. Den denna punkt har kreatörerna och avsändaren lyckats.

Med samma metod har reklambyrån Volontaire hjälpt Libero. Genom att analysera vad havande och nyförlösta kvinnor skriver på Liberos föräldrarforum om hur det är att vara nybliven mamma kom reklambyrån fram till att man skulle tillverka en klocka vid namn Babybuzz.

Det stora problemet är nämligen att de blivande mammorna känner sig ensamma. De blivande papporna förstår inte hur det känns att ha ett levande väsen i magen sparkar och vill ut.

Lösningen blev att reklambyrån och jaktklubben SCA som äger Libero skapade klockan Babybuzz. Mamman kan trycka på sin klocka när fostret i magen rör på sig. Den blivande pappan får också en Babybuzz och när mamman trycker på sin klockan brummar det i faderns. Ljuv musik uppstår mellan de två och mannen känner sig delaktig i sin blivande son och/eller dotters liv.   

Jag tänker på detta när jag läser att unga människor inte förstår att de utsätts för reklam när de deltar i tävlingar på nätet hos bloggare och Youtubers. Som av en händelse är det statligt styrda och finansierade SVT som leder granskningen. Självfallet görs det mycket fel. Och kanske kan tuffare lagstiftning leda till att saker blir tydligare.

Men en värld utan smygreklam – huruvida den är dum eller smart låter jag vara osagt – kommer aldrig att inträffa. Människor rent generellt avskyr reklam och gör allt för att slippa reklam. Samtidigt är det viktigt att förstår att relationen mellan dagens digitala stjärnor och deras publik bygger på förtroende. Så frågan är då förstås hur gör en detta på ett smart sätt utan att bryta mot lagen.

Självfallet är ärlighet avgörande och jag tror mycket på kombinationen humor. Nu går jag över i sellout mode och förklarar att den här krönikan är sponsrad av Klarna, världens bästa betalningstjänst på nätet. Och sen är detta tillstånd slut och då måste jag avsluta krönikan att säga att jag blev en smula skeptisk till Hemnets och Liberos smarta reklam.

Både Hemnethemmet och Babybuzz är nämligen bara prototyper och inte faktiska produkter som går att köpa. Sveriges mest eftersökta hus Hemnethemmet och den digitala bron mellan mor och far vid namn Babybuzz finns bara på Youtube inte IRL. De finns för att ansvariga reklam- och PR-byråer ska kunna redovisa klick och delningar i sociala medier.

De skapar en bättre bild av Libero och Hemnet, men det är först när dessa företag använder sin nyvunna kundinsikt till bättre produkter och tjänster tillgängliga för alla som världen tar ett faktiskt steg framåt. Och det är ju det vi vill allihop, inte sant?

Läs fler artiklar
LÄS MER