Sök

Facebook: Gilla-tryck räcker inte för att avgöra vad som är bra

Meta

Foto: Paul Sakuma/AP

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Facebook tar hjälp av en användarpanel för att annat än klickbomber ska synas i ditt nyhetsflöde.

Den sociala mediejätten Facebook har historiskt rankat vad som ska komma i ditt ”nyhetsflöde” på Facebook baserat på gilla-markeringar, klick, kommentarer och delningar. På så sätt har sajten försökt rikta det som är mest relevant mot dig.

Men nu har Facebook bestämt sig för att relevansen ska styras av annat än bara de datapunkterna.

Med hjälp av en panel bestående av ett tusental personer som varje dag får berätta hur relevant de upplever materialet, har Facebook genomfört ett antal förändringar.

”Från vår efterforskning med hjälp av ett representativt urval av människor kan vi nu på ett bättre sätt förstå vilka stories folk vill se i toppen av sitt nyhetsflöde”, skriver bolaget i en bloggpost.

Resultaten från enkätundersökningarna, som ska göras kontinuerligt, ska räknas med när Facebook bedömer vad som ska synas mest i nyhetsflöde. Nu blir det alltså klick, gilla-tryck, delningar kommentar - OCH vad panelen tycker - som räknas.

Exakt hur detta kommer att påverka betal-sidor på Facebook återstår att se. Enligt bolaget kommer vissa påverkas positivt, andra negativt – och andra inte alls.

Läs mer