Sök

Stronger dubblar omsättning och resultat – och fortsätter gasa

Strongere-handel

Henrik Grundén, Joel Almqvist och Juri Gendelman. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Så går det för de hajpade träningskläderna.

Strongers koncept med färgsprakande träningskläder och stärkande budskap har gått väl hem hos den kvinnliga målgruppen. De peppiga kläderna lockar över en halv miljon följare på Instagram och medgrundaren Henrik Grundén avslöjade nyligen att bolaget gått som tåget under krisen. 

”Jämför vi april 2019 med april 2020 så har vi haft en ökning med cirka 230 procent mätt på omsättning”, berättade han. 

Bakom bolaget, som grundades under 2014, står även Joel Almqvist och Juri Gendelman. 

Dubblar resultat och omsättning 

Nu har Strongers färska årsredovisning kommit in till Bolagsverket. Den visar att bolaget omsatte 119 miljoner kronor under förra året, det är mer än en fördubbling jämfört med omsättningen på 45 miljoner för 2018.

”Vi hade en planerad omsättning på 100 miljoner för 2019 men överträffade den med 19 miljoner eftersom vi gjorde ett fantastiskt bra fjärde kvartal som efterföljts av en nästan 300 procentig ökning i år per månad jämfört med fjolåret”, säger Henrik Grundén. 

Resultatet landade på 16 miljoner kronor efter finansiella poster, vilket är att jämföra med 7 miljoner i vinst året innan. 

Det framgår även att Stronger tre medgrundare beslutat att dela ut 4 miljoner kronor till sig själva i form av aktieutdelning. 

"När bolaget växer så snabbt behöver vi ägare privatekonomiskt frigöra vår individuella ekonomi från företaget. Utdelningen syftar till att skapa en individuell plånbok för att skänka trygghet och ökade incitament när vi fortsätter växa". 

"Får ut mer av varje krona" 

Henrik Grundén poängterar vikten av att hålla uppe tempot och Stronger fortsätter att rekrytera personal i takt med att bolaget växer. 

”Det digitala kommunikationslandskapet är starkare än någonsin och gör att vi som onlinevarumärke med hög digital exponering syns mer, dessutom har CPC (kostnad per klick) blivit lägre vilket gör att vi får ut mer av varje spenderad krona”.

Han konstaterar att corona ökat människors hälsomedvetenhet, vilket gynnar aktörer i hälsoindustrin.

”Vi fortsätter arbetet med att etablera oss på flera nya marknader genom lokalanpassning och siktar på en omsättning på över 300 miljoner kronor”, säger Henrik Grundén.

Läs mer