Sök

Hon lämnar klassisk reklamskola - blir marknadschef på startup

KiliaroBerghs School of Communication

Från vänster: Lotta Saxe och teamet på Kiliaro. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Friheten lockade Lotta Saxe att lämna Berghs för molntjänsten Kiliaro. “Jag är lite av en technörd”, säger hon.

Under måndagen tillträdde hon som marknads- och kommunikationsansvarig för molntjänsten Kiliaro, som smyglanserade sin tjänst för foto- och filmlagring nu i januari.

“Jag kände att det vore kul att göra något annat, och gillar att vara i ett litet bolag där jag får vara med i stot och smått. Berghs är en blandning mellan ett stort och litet företag, men det har blivit lite för stort för att man ska få tycka till om precis allt”, säger hon.

Under sina sju år på Berghs har hon bland annat varit ansvarig för skolans internationella satsningar samt för kundrelationer. Nu går hon in som delägare i Kiliaro, som grundades 2014.

“Jag har haft fast anställning i många år, men jag tycker inte att det känns så läskigt att byta. Skulle det gå åt skogen får jag hitta ett annat jobb. Men å andra sidan tror jag på tjänsten och de jag jobbar med, annars hade jag inte hoppat på det här. Hur det kommer gå hänger ju även på mig nu”, säger Lotta Saxe.

Ett skäl till bytet är att hon gillar friheten inom startupvärlden.

“Jag är en person som är ständigt uppkopplad och gärna svarar på mejl på kvällen. Men att vara sådan och samtidigt förväntas vara på kontoret i åtta timmar är ganska jobbigt. Jag gillar flexibiliteten och friheten som finns i den här branschen”.

Vad kommer du att bidra med?
“Det kanske låter lite klyschigt, men jag kommer in med mycket energi. Jag har en lust och passion för det här eftersom jag är lite av en technörd. Jag tror också att det kan vara en fördel att jag har den tekniska läggningen men inte är utvecklare, det kan hjälpa om det sitter folk på kontoret som kan se tjänsten ur en användares synvinkel”, säger Lotta Saxe.

Läs mer