Sök

Footway tappar försäljning – lagerproblem tynger resultatet

Footwaye-handel

Daniel Mühlbach, vd och grundare Footway

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

E-handlaren fick en tuff start på året, visar morgonens kvartalsrapport.

Footways omsättning föll med drygt 11 procent första kvartalet och hamnade på 165,9 miljoner kronor (187 miljoner kronor 2019). Samtidigt växte rörelseförlusten till minus 7,5 miljoner kronor (minus 5,2 miljoner kronor 2019).

Men Footway-chefen Daniel Mühlbach är trots det försiktigt positiv i sin kommentar till rapporten:

”Första kvartalet präglades av exceptionella omvärldsförhållanden med såväl en varm vinter som utbrottet av Covid-19. Som en konsekvens har branschen som helhet haft det mycket tufft. Mot detta har Footway navigerat kvartalet mycket bra, med fortsatt kundtillväxt och god kostnadskontroll”, säger han.

Stora lagerproblem

Daniel Mühlbach flaggar också för en vändning under resten av året:

”Vi har i perioden genomfört stora förbättringar på våra icke-nordiska marknader, vilket vi ser positiva effekter av redan under första delen av det andra kvartalet. I kombination med skiftet i konsumtionsmönster och ett internt lönsamhetsfokus ser vi positivt på fortsättningen av året”, säger han i kvartalsrapporten.

I rapporten framgår att Footway har fortsatta problem med sitt lager. Det har resulterat i utebliven försäljning och Footway uppskattar att rörelseresultatet blivit 4,2 miljoner kronor sämre på grund av detta. Möjligheten att få tillgång till ett eget automatiserat lager var en viktig orsak till att Footway köpte konkurrenten Sportamore tidigare i år. 

"Sammangåendet med Sportamore ger oss en möjlighet till förbättring av kapacitetsproblemen för både lager och logistik under hösten", skriver Footway i rapporten.

Footway förhandlar om ett nytt stort förvärv. Denna gång handlar det om e-handlaren Caliroots. Breakit avslöjade detta tidigare i veckan – läs analysen om det potentiella köpet här.

Läs mer