Tre-chefen om krissamtalet som förändrade allt

Tre-chefen om krissamtalet som förändrade allt

Matylda Lovenvall, direktör för affärsområdet B2B på Tre Företag.

”Hoppa in i en taxi och kom till Diplomat!”

För ett år sedan pekade siffrorna nedåt för Tre Företag. Ja, affärsområdet hade faktiskt haft en negativ tillväxt under många år. Uppgiften att göra de röda siffrorna svarta gick till Matylda Lovenvall, dåvarande chef för Produkt och Marknad på Tre.

”Jag var på kontoret en sen eftermiddag och fick ett samtal. ’Hoppa in i en taxi och kom till Diplomat! ‘. Vår vd Haval van Drumpt hade precis kommit hem från ett styrelsemöte i London med uppmaningen att vi behöver vända trenden för affärsområden. På frågan när vi behövde ha ett första utkast fick jag svaret ’i morgon bitti’. Så jag åkte hem, funderade, räknade och tog fram tre förslag som presenterades dagen efter,” berättar hon. 

Många gamla branschkollegor hörde av sig och undrade vad vi höll på med

Skakade om marknaden

Ett av förslagen innebar att slopa alla abonnemang och ge företagare obegränsad data för 249 kronor i månaden, med ett starkt roamingerbjudande inkluderat.  Det baserades på en nyligen gjord kundundersökning om vad företagare egentligen efterfrågar och resultatet var tydligt: kostnadskontroll och enkelhet.

Matylda Lovenvall trodde aldrig att den radikala idén skulle bli verklighet, men efter att ha fått grönt ljus från vd:n och CFO:n Fabrice Marseille kunde Tre under parollen Företagsrevolution lansera abonnemanget blott fyra veckor senare, i maj 2019.

Grundkärnan i våra erbjudanden är att vi är en enkel operatör

”Det var länge sedan telekommarknaden skakades om på det sättet och branschen tog emot det med chock. Många gamla branschkollegor hörde av sig och undrade vad vi höll på med. Det vi gjorde var att sätta en transparant prissättning på marknaden och ge alla företag samma förutsättningar.”

Enkel och smidig företagstelefoni för 249 kr i månaden – läs mer här

Hur gick det då? Jo, kunderna mottog det nya abonnemanget med öppna armar och Tre företag har växt varje månad sedan lanseringen. Och Matylda Lovenvall befordrades snart till Direktör för affärsområdet B2B.

”Försäljningen exploderade totalt och vi har gjort en fantastisk tillväxt på ett år. Jag är superstolt över hur vår alla inom affärsområdet har lyckats få ut det här erbjudandet till kunderna och fortsatt levererar.”

Fortsätter utveckla erbjudandet

Matylda Lovenvall har också märkt att just enkelheten och den totala kostnadskontrollen ligger rätt i tiden när företag nu i coronatider behöver ha koll på sina utgifter.

”Det kan inte bli mer än 249 kronor i månaden per abonnemang. Simple as that.”

Men även om både kunderna och bolaget är nöjda med den lanseringen som gjordes fortsätter Tre att utmana marknaden. Det senaste året har erbjudandet förfinats och förenklats ytterligare. Tre har till exempel förbättrat sin växelprodukt och arbetar för kunna inkludera andra operatörers nummer i sin växelplattform. Många bolag har idag konsulter och frilansare som sitter fast i dyra långa avtalstider hos konkurrenterna. Då är det uppskattat att i alla fall kunna inkludera dem i företagsväxeln.

”Grundkärnan i våra erbjudanden är att vi är en enkel operatör. Vi har gjort det enkelt för kunderna med ett val som passar de flesta”, förklarar Matylda Lovenvall.

MeliMeli, Flattered och Beleco – läs deras entreprenörsberättelser här

Läs fler artiklar
LÄS MER