Sök

Matsmart får smakstart i Tyskland – nu spränger de ny drömgräns

Matsmarte-handelmat

Matsmarts grundare Erik Södergren, Karl Andersson och Ulf Skagerström.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

E-handlaren Matsmart räknar med att gå runt i Sverige under 2020 samtidigt som inbrytningen i Tyskland driver upp försäljningen.

Inför 2020 hade Matsmart två stora mål – att göra en lyckad lansering på den tyska marknaden och vända till vinst i Sverige.

Fem månader in på det nya året ser nätbutiken, vars affärsidé är att sälja livsmedel som annars hade slängts, att uppnå bägge målen:

“Just nu är vi på väg att göra svarta siffror i Sverige och vårt intåg i Tyskland har gått bättre än förväntat”, säger medgrundaren Ulf Skagerström som idag är ansvarig för bolagets varumärke.

2018 landade omsättningen på 277 miljoner kronor och under 2020 hoppas man spränga en ny drömgräns:

“Vi har en fortsatt stark tillväxt och nu är vi på väg mot en omsättning på en halv miljard för 2020”, säger Ulf Skagerström.

Modellen funkar – cashen rullar in

Koncernen som helhet fortsätter att gå med förlust i år men i Sverige pekar det nu alltså mot ett litet plusresultat.

“Det känns väldigt bra. Vi kan nu för första gången visa svarta siffror i Sverige en enskild månad. Det visar att vår modell funkar”, säger Ulf Skagerström.

Matsmart finns sedan tidigare också i Danmark och Finland. Under våren har bolaget också tagit klivet in i Tyskland. 

“Många har varnat oss för Tyskland och jag tror det är avgörande att vi har en industriell partner från början där. Hittills har mottagandet varit väldigt bra där”, säger Ulf Skagerström och syftar på den nya delägaren, tyska Leadx capital partners.

Leadx investerade i Matsmart i höstas i samband med en nyemission på 182 miljoner kronor. Sedan tidigare har Matsmart bland andra Northzone,  Ingka gruppen (IKEA) och Norrsken Foundation bland delägarna.

Läs mer