Svensk Skype-veteran tar in kapital till bildelningstjänst i Iran

Breakit - Svensk Skype-veteran tar in kapital till bildelningstjänst i Iran
Uppe till vänster: Rouzbeh H Pasha. Foto: Press/Blondinrikard Fröberg on Flickr
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Den svensk-iranske entreprenören Rouzbeh H Pasha tar in en såddrunda till sin startup Carvanro - en tjänst för samåkning mellan städer. Investmentbolaget Pomegranate står för pengarna i rundan

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Efter beskedet om att sanktionerna mot Iran hävs strömmar nu utländskt riskapital in i landets startupindustri. Vi har tidigare rapporterat om att svenska Pomegranate, där bland andra Vostok Nafta-chefen Per Brilioth har investerat, har tagit in 170 miljoner kronor i riskkapital för finansiera techbolag i Iran.

Enligt uppgift till Breakit har Pomegranate nu gjort sin första såddinvestering i Iran - i bolaget Carvanro.

Företaget kopplar ihop människor som ska åka bil mellan olika städer i Iran, så att både den som kör och den som åker med kan få en lägre resekostnad. Enligt Breakits källor har Pomegranate investerat 1-5 miljoner kronor i bolaget. Planen är dock att ta in betydligt mer pengar på sikt.

Bolagets modell påminner om den franska samåkningstjänsten Blablacar.

Carvanro drivs av den svensk-iranske entreprenören Rouzbeh H Pasha, som tidigare var chef för Afrika, Mellanöstern och Ryssland på Skype.

Han vill inte kommentera Breakits uppgifter om kapitalanskaffningen men svarar på våra frågor om själva tjänsten.

“Det finns två sorters bildelning, dels inom städer som Uber och så mellan städer som Blablacar. Vi hör till den senare kategorin. Men samtidigt ska man komma ihåg att det inte går att agera likadant på alla marknader. Iran skiljer sig från de marknader där Blablacar verkar. Vi kan i vår tjänst till exempel inte lova exakt vilken tid du kommer att komma fram på när du bokar en resa. Människor i Iran har en bra tidsuppfattning, men vägnätet och trafiken ställer det ibland vilket leder till förseningar”, säger Rouzbeh H Pasha.

Han påpekar att Iran är ett stort land med långa avstånd, vilket rent tekniskt borde göra flyg till ett populärt transportsätt.

“Men på grund av de restriktioner som har varit fram tills nu har flyg varit både dyrt och svårtillgängligt. Vägnätet är däremot väl utbyggt och bränsle är billigt, så bil är det vanligaste transportmedlet”, säger Rouzbeh H Pasha.

Restriktionerna han syftar på är sanktionerna mot Iran som inte tillät import av flygplansdelar till landet.

Rouzbeh H Pasha lanserade samåkningstjänsten till en stängd testgrupp förra året. Nu är planen att ta nästa steg.

“Nu ska vi göra en större och bredare lansering. Vi har inte bestämt exakt vilken affärsmodell vi ska ha, utan tänker testa oss fram och välja det som blir bäst”, säger han.

En tänkbar affärsmodell för bolaget är att ta ut en förmedlingsavgift av den som kör bilen, ungefär som Uber.

Investeringen i Carvanro är första gången som Pomegranate går in i ett bolag i såddfasen. Det svenska investementbolaget har tidigare investerat i följande tre iranska företag, dock i betydligt senare faser.

  • Sarava - Irans största riskkapitalbolag med fokus på internetsektorn. Sajten Digitala beskrivs som Irans motsvarighet till Amazon.
     

  • Sheypoor - En Blocket-kopia som är störst i sitt segment i Iran med cirka 500.000 unika besökare i månaden.
     

  • Griffon Capital - en av Irans största investmentbanker.


    Genrebild ovan från: Blondinrikard Fröberg on Flickr  och Kamyar Adl on Flickr

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel