Ebba von Sydow om den pyttelilla investeringen som gör stor miljöskillnad

Ebba von Sydow om den pyttelilla investeringen som gör stor miljöskillnad

Ebba von Sydow, journalist och författare, och Gisela Björkgren, ansvarig för konsumentkommunikation på Bring.

Går det att förena shopping med ett grönt samvete?
I Brings och Breakits nya podcast ’Shop or stop?’ läggs vårt köpbeteende under luppen. Gäst i det första avsnittet är Ebba von Sydow som har ett S-U-P-E-R-E-N-K-E-L-T tips till dig som vill nätshoppa mer klimatsmart.

En tredjedel av alla kläder som vi svenskar klickar hem via e-handeln skickas tillbaka som returer. En del felköp, givetvis. Men också många plagg som beställts i två storlekar, där det felande utan större besvär eller omkostnader skickas tillbaka. Den här typen av returer är något av en blind fläck för en växande konsumentgrupp med starkt bultande miljöhjärta.

Ebba von Sydow, journalist, programledare och författare med 20 års erfarenhet av att bevaka modebranschen, har ett tips på hur du kan minska dina returer:

”Bli en smartare konsument? Herregud, skaffa ett måttband. Lär dig dina mått!”, säger hon i det första avsnittet av podcasten ’Shop or stop?’ som Bring gör tillsammans med Breakit för att ur flera olika perspektiv lyfta och diskutera frågan om det går att shoppa med ett grönt samvete.

Lyssna på första avsnittet av "Shop or stop?" här!

Belyser köpresan från olika perspektiv

Gisela Björkgren är ansvarig för konsumentkommunikation på Bring. Hon ser i Breakit en partner som också har en väldigt uttalad ambition att bidra till ett mer hållbart samhälle. 

“Vi tror att många funderar på frågan om det går att förena nätshopping med ett starkt miljöengagemang. Med ’Shop or stop?’ vill vi ge utrymme för resonemang och diskussion, men också reflektion. Varför ser vårt köpbeteende ut som det gör? Vad finns det för alternativ?” säger Gisela som hoppas att podden ska ge insikter och kunskaper till både handlare och konsumenter.

Vi måste tänka om i alla moment för att nå klimatmålen – och göra aktiva val

“För att ställa om till en mer hållbar konsumtion behöver alla hjälpa till och dela på ansvaret: handlare, konsumenter och leverantörer. Vi måste tänka om i alla moment för att nå klimatmålen – och göra aktiva val. Klädindustrin kan välja att arbeta med hållbara material, vi kan erbjuda hållbara leveransalternativ, och konsumenten kan göra ett grönt val i checkouten.” 

Shopping då och nu

I det första avsnittet av ‘Shop or stop?’’ diskuterar Ebba von Sydow och programledaren Carin Roerade, kreativ chef på Breakit, om hur vårt köpbeteende har förändrats de senaste åren. Att helgens shoppingrunda med familjen eller vännerna nere på stan håller på att ersättas av e-handel och helt nya fenomen som liveshopping. Idag beställer varje svensk i snitt sex paket per år via näthandeln. 2025 beräknas den siffran vara 21 paket. Hur går det ihop med ett grönt samvete?

I sommar kommer 50 procent av Brings hemleveranser att köras fossilfritt på den svenska marknaden

”Vi måste hitta lösningar där vi kan möta en ökad efterfrågan på ett hållbart sätt. I sommar kommer 50 procent av Brings hemleveranser att köras fossilfritt på den svenska marknaden, där har vi kommit en bra bit på väg mot vårt övergripande klimatmål att vara 100 procent fossilfria 2025.” 

Vad händer nu – och hur blir det sedan?

I kommande avsnitt av ’Shop or stop?’ kommer lyssnarna bland annat få höra psykologen och organisationskonsulten Brita Helleberg diskutera om vad som händer i hjärnan när vi shoppar och Askets August Bard Bringéus prata om masskonsumtion. Den pågående Coronaepedemin är bakgrundstema när Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers går in i detalj på hur den påverkar retail och e-handel medan den digitala antroprologen Katarina Graffman gör en framtidsspaning. 

”Ser vi ett helt eller delvis förändrat köpbeteende? Eller går allt tillbaka till det vanliga? Utifrån ett miljöperspektiv är det här en oerhört viktig fråga, eftersom en bieffekt i spåren av Coronaepedimen är ett bättre klimat. Vilka lärdomar kan dra av det, så att vi inte går tillbaka till hur det var förut?”, avslutar Gisela Björkgren.

Läs mer om Brings gröna leveranser här

Läs fler artiklar
LÄS MER