Sök

Tungviktarnas oro – och optimism: ”Vi har hoppat tre år fram i tiden”

e-handelretail

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Tuffa tider just nu – men för e-handlarna väntar goda tider.

Hur är läget i entreprenörs-Sverige? Den frågan inledde 24-timmarssändningen Breakit24Live på torsdagen.

I panelsamtalet medverkade e-handelsveteranen Nicklas Storåkers, idag vd på Pricerunner, Siduri Poli, grundare av Changers Hub och Johan Andersson, vd på Mellby Gård.

Johan Andersson, som bland annat tvingats sätta dam-modekedjan Flash i konkurs i spåren av coronakrisen, målade upp en dramatisk bild.

”Det var som att dra undan mattan totalt, hela kundunderlaget försvann över en natt. Det var svårt att planera för”, sade han om coronakrisens intåg.

Han berättade att retail-branschen generellt sett har sett ett intäktstapp på mellan 30 och 70 procent.

Även investeringsklimatet har blivit tuffare för entreprenörer, menade Siduri Poli, grundare av Changers Hub.

”Det är otroligt svårt just nu”, sade Siduri Poli.

Även Nicklas Storåkers konstaterade att vi klivit in i nya tider – samtidigt som han menade att det är ofrånkomligt att det till slut kommer ekonomiska kriser i stil med denna.

"Sådana här regniga dagar kommer. Man hade nästan glömt bort begreppet lågkonjunktur", sade han, och tog terrorattackerna mot World Trade Center som exempel på en annan oväntad händelse som fick dramatisk påverkan på världen.

Enligt Storåkers kommer det framöver bli tuffare för företag som helt finansieras av riskkapital.

"En hel del bolag har gasat väldigt mycket under många många år. De kört som ett fotbollslag med bara anfallare, men inte fokuserat på att tjäna pengar."

"Där tror jag vi kommer få se ett trendskifte."

Ser optimistiskt på framtiden

Men allt är inte nattsvart. Trots nedgångarna inom exempelvis retail har e-handeln boomat i spåren av krisen.

Johan Andersson berättade att de sett ökningar på 200-300 procent hos vissa e-handelsbolag.

”Vi ser ett skifte i konsumtionsmönster som kommer bli bestående. När vi vaknat från krisen så har stora delar av handeln flyttat ut på nätet”, sade han.

Nicklas Storåkers, som via Pricerunner följer e-handelsmarknaden nära, var inne på samma linje.

Han menade att vi, i och med krisen, hoppat från tre år framåt i tiden, från 2020 till 2023, sett till e-handelns utveckling.

”E-handeln går oförskämt bra.”

”Vi hoppar nog över tre års utveckling.”

Läs mer