Sök

Svensk klädhandel rasade 33,7 procent i april - Svensk Handel Stil

e-handelretail

Foto: TT / Istockphotos

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

E-handeln ökar – men täcker inte på långa vägar tappet.

Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 33,7 procent i april från samma period året innan. Skoförsäljningen var samtidigt ned 51,8 procent under månaden.

Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil genomfört.

”Karantäntillvaro, möten på distans och inställda festligheter har slagit hårt mot modehandeln. Klädhandeln tappade drygt 33 procent och skohandeln drygt 50 procent i april jämfört med föregående år. Det är drastiska försäljningstapp andra månaden i rad som spär på en redan stentuff situation”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Ackumulerat för årets första fyra månader är försäljningen ned 17,9 procent för kläder och ned 32 procent för skor. Den dystra utvecklingen gör att statlig hjälp är avgörande för bolagens överlevnad.

”Att de statliga stödåtgärderna når fram är avgörande för många företags överlevnad. Det är fortsatt viktigt att landets fastighetsägare ser till att krisande modehandlare får del av regeringens stödpaket för tillfälliga hyressänkningar”, säger Johan Davidson.

Läs mer