Sök

Kommer Indien att bli nästa stora techhub? Kolla in den här listan

TruecallerIndien

Foto: Adam Cohn/Flickr.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Svenska Truecaller har redan Indien som sin största marknad. Kanske är det en marknad som fler entreprenörer borde rikta blicken mot?

Det är sajten Tech in Asia som har gått igenom de faktorer som gör att Indien skulle kunna blomma ut till nästa techhub. Enligt sajten, som hänvisar till en rapport gjort av indiska Nasscom, har landet redan idag världens tredje största startup-ekosystem.

Kolla in följande siffror:

  • I Indien finns 100 acceleratorer
  • 200 aktiva affärsänglar
  • 150 VC-firmor
  • Och över 4.200 startups.


De senaste åren har Indien kommit långt med att övervinna ett antal hinder, så som brister i infrastruktur, ineffektiva system och kulturella och sociala barriärer. Den växande medelklasen har också gett utrymme åt en ny generation entreprenörer: unga, välutbildade och drivna.

I dag är medelåldern bland Indiens startupentreprenörer 28 år.

I Indien är det i dag vanligt att entreprenörer försöker göra en anpassning av globala bolag. Ett exempel på det är den Kinneviksägda Blocket-kopian Quikr. Shailedra Singh som arbetar på riskkapitalbolaget Sequoia sa nyligen att: “vi ser inte indiska startups som kloner, men som mutanter.”

Hur det kommer att se ut i framtiden återstår att se. Tech in Asia har dock sammanställt en lista över framtida möjligheter och trender:

  • Även om "internet of things" inte har intagit en central roll i Indien ännu så kan vi vänta oss fler idéer inom det här segmentet, både när det gäller investeringar och nybildade bolag.
     
  • Det finns goda möjligheter att växa med sin startup i Indien. Se bara på jättarna Google och Alibaba som försöker kapitalisera på landets tillväxt. Det är också sannolikt att fler indiska startups kommer att expandera utanför landet nästa år.
     
  • Investeringar till höga värderingar kommer att nå en topp och då kickar rationaliteten in. Vissa bolag kommer att tvingas skära ned eller till och med lägga ned verksamheten.
     
  • Det kommer att byggas upp ekosystem i miniformat i flera indiska städer. Det här kan vara viktigt i bolagens tidiga skeden eftersom det ger access till inkubatorer, acceleratorer, olika coworking-space och så vidare.
     
  • Det är fortfarande en utmaning hur man ska kunna förse de fattigaste i landet med internet. Det återstår att se om något storföretag som Facebook, eller politiska åtgärder kan hjälpa till att lösa problemet.


Enligt Tech in Asia har över 300 miljoner människor idag tillgång till internet i Indien (även om hälften av dem surfar på långsamma 2G-nät enligt analysföretaget Convergency Catalyst). 2015 spenderade invånarna 169 minuter per dag framför sina smartphones – och fler kommer det att bli. I dagsläget är det bara 23 av 100 människor som faktiskt äger en mobiltelefon. 

Läs mer