Sök

The Watch Stand vill hålla klockorna säkra – dubblar omsättningen

The Watch Stand

Foto:Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Det började som ett hobbyprojekt men nu blommar det rejält", berättar The Watch Stands medgrundare Amar Singh.

För två år sedan berättade Amar Singhs vän om ett specifikt problem. 

”Han har ett klockintresse, och när man lägger ifrån sig klockan vill man inte att den ska få repor. Det är trist om man exempelvis har småbarn hemma som drar ned klockan”, berättar Amar Singh. 

Det blev upptakten till bolaget The Watch Stand, som han grundat tillsammans med Soran Gameel och Jens Åman.

Bolagets fokus, liksom namnet antyder, är skapa en sorts hållare för klockor så att de håller sig säkra och i gott skick. Själva beskriver de sina produkter som en möbel. 

Grundarna började inledningsvis att tillverka produkterna i Kina, men tyckte inte riktigt att kvaliteten var god nog. I dag sker produktionen i Europa, med läder från Italien och marmor från olika delar av Europa.

The Watch Stand erbjuder produkter i prisklasser från 2.000 kronor och uppåt.  Under förra året omsatte bolaget runt 6 miljoner kronor och gjorde en vinst på 1,2 miljoner kronor. Det var ett rejält uppsving från de närmare 250.000 kronorna som omsattes under 2018.  

USA största marknaden 

Grundarna trodde inledningsvis att det främst skulle vara män som skulle köpa produkterna, men det har visat sig att runt 40 procent av köparna är kvinnor. I dag säljer bolaget till över 80 marknader genom den egna e-handeln och jobbar varken med återförsäljare eller fysiska butiker. 

”Vi började i Sverige och idag är USA den absolut största marknaden, därefter kommer England, Tyskland och Frankrike. Marknader som vi ser stor potential i är Asien och mellanöstern. Vi säljer rätt stora volymer redan idag till platser så som Singapore, Hongkong och Dubai ”, berättar Amar Singh. 

Han menar att nyckeln till den snabba tillväxten ligger i den digitala närvaron. Utöver att satsa på digital marknadsföring arbetar The Watch Stand med ett mindre antal, noga utvalda, influencers som sprider varumärket. 

”Det började som ett hobbyprojekt men nu blommar det rejält. Hade inte corona kommit hade vi haft målet att omsätta 20 miljoner med vinst i år. Nästa år tror vi att oron lagt sig och då är the sky the limit”, säger Amar Singh. 

Läs mer