Efter Bonniers Klarna-satsning – så många nya användare får DN

Breakit - Efter Bonniers Klarna-satsning – så många nya användare får DN
Foto: Pi Frisk / SvD/TT
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Den gemensamma satsningen för Bonnier, Dagens Nyheter och Klarna har nu börjat bära frukt.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Dagens Nyheter och Bonnier-tidningarna har tidigare inlett ett samarbete med Klarna. Tanken är att man med ett enda klick ska kunna ta betalt för tillgången till en eller flera artiklar. Nu har första resultatet av satsningen kommit – DN får 5000 nya prenumeranter varje månad.

Det rapporterar Resumé.

För drygt två år sedan beslutade DN:s vd Gunilla Herlitz, chefredaktör Peter Wolodarski, Bonnier News chef för läsarintäkter, Pär Roosvall och Mike Moritz, som är ordförande i Klarnas ägarbolag Sequia, att ta fram en ”en klick-lösning” och bilda partnerskap. I oktober togs betallösningen i bruk och är nu fullt implementerad hos DN, med goda effekter.

"Vi har fördubblat vår kundtillströmning jämfört med föregående år. Senast jag kollade hade vi 33 000 kunder. För ett år sedan var det knappt hälften", säger Pär Roosvall.

Idag har Bonnier News 700 000 betalande kunder. Hur de fördelar sig på DN, Expressen och Dagens industri vill Pär Roosvall däremot inte avslöja.

Den nya satsningen var tilltänkt även hos Sydsvenskan – men förra veckan kom beskedet att tidningen skrotar sin betalvägg. Expressen kommer sannolikt inte heller att ha användning för Klarnalösningen.

Läs fler artiklar
LÄS MER