Jan Carlzon satsade på hjälp vid flygförseningar – nu går bolaget i konkurs

ifdelayed
Jan Carlzon satsade på hjälp vid flygförseningar – nu går bolaget i konkurs

Jan Carlzon. Foto: Jonas Borg

Caroline Englund

Reporter

Den före detta SAS-chefen Jan Carlzon blev delägare i sajten Ifdelayed för två år sedan. Nu går bolaget bakom sajten i konkurs.

Enligt en EU-lag från 2004 har passagerare idag rätt till mellan 250 och 600 euro per person vid en flygförsening som varar över tre timmar, eller om flyget är inställt. Med vissa undantag. Processen att kräva ut pengarna kan däremot vara långdragen och komplex, vilket gör att en rad sajter numera erbjuder ersättnings-hjälp, i utbyte mot provision.

En sådan sajt är Ifdelayed, som bland annat har Jan Carlzon som delägare.

Sammanlagt har sajten hjälpt mer än 100.000 kunder att få sina pengar tillbaka vid försenade flygavgångar men under coronakrisen har flygbranschen hamnat i kris och nu har bolagets pengar tagit slut, skriver Di digital. 

”Flygbolagen har i stort stoppat utbetalningar och den kassa vi haft har snabbt sinat till följd av effekterna från pandemin”, skriver vd:n Erik Tengvall till sajten. 

Enligt Bolagsverket har bolaget totalt tagit in drygt 11 miljoner kronor i externt kapital sedan starten. Förutom Jan Carlzon finns techmiljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, som är styrelseordförande i Ifdelayed, också på ägarlistan.

Enligt konkursförvaltaren har bolagets ledning försökt ta in ytterligare riskkapital för att rädda verksamheten men inte lyckats.

”Men den samlade bilden är att det råder för stor osäkerhet om hur flygbranschen faktiskt kommer se ut i framtiden, både SAS och Norwegian har ju klargjort att flygtrafiken väntas vara tillbaka på normala nivåer först om ett par-tre år. Ingen har därför velat investera utan att veta hur framtiden kommer att se ut”, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Di digital.

Läs fler artiklar
LÄS MER