Acast fortsätter expandera – startar samarbete i Indien

Acast podcast
Acast fortsätter expandera – startar samarbete i Indien

Towe Boström

Reporter

“Det finns en publik som är otroligt hungriga på bra ljudinnehåll i Indien".

Poddplattformen Acast fortsätter att expandera och blickar nu mot Indien. Acast har inlett ett samarbete med Jiosaavn, som beskrivs som regionens största ljudstreamingplattform, med över 100 miljoner månatliga aktiva användare.

Podd-konceptet är fortfarande relativt nytt på marknader som Indien, men intresset uppges öka i snabb takt. Nu går parterna samman i det gemensamma målet att göra poddar mer populära.

Leandro Saucedo är affärsutvecklings- och strategichef på Acast.

“Det finns en publik som är otroligt hungriga på bra ljudinnehåll i Indien och vi vill hjälpa dessa lyssnare få åtkomst till extraordinärt innehåll, från alla världens hörn, allt från stora podcast-talanger till välkända publicister”, säger Leandro Saucedo. 

Ishani Dasgupta, som ansvarar för podd-samarbetet på Jiosaavn, säger att de ser fram emot att skapa framtida innehåll tillsammans med Acast.

”Det finns en möjlighet att växa, skapa nya publiker, nya shower, samt etablera vägar för varumärken att få tillgång till dessa och detta är bara början för våra 1,3 miljarder potentiella konsumenter på marknaden”, säger Ishani Dasgupta.

Det nya samarbetet kommer att ta form under de kommande månaderna genom att Acasts innehåll tillgängliggörs hos Jiosaavn.

Acast grundades 2014 av Karl Rosander och Måns Ulvestam. Bolaget omsatte 361 miljoner kronor förra året och backade samtidigt 121 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER