Nent dumpar reality – som står för mer än hälften av omsättningen

Nent Media
Nent dumpar reality – som står för mer än hälften av omsättningen

Foto: TT

Finwire / Breakit

Vill satsa mer på drama.

Nent, Nordic Entertainment Group, skriver i ett pressmeddelande att det för diskussioner med potentiella partners att investera i dess dramaproduktioner och verksamheten inom området, som står för cirka 45 procent av omsättningen.

Därutöver är processen återupptagen med att sälja produktionsbolagen inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion. Det råder ett stort intresse för dessa processer, enligt Nent. De har varit temporärt stoppade på grund av coronavirusutbrottet.

De produktionsbolag det rör sig om är Strix, Baluba, Monster, Novemberfilm, Moskito, Rakett, Strong Productions och Production House; Splay One; Playroom, One Big Happy Family och Grillifilms. Tillsammans står produktionsbolagen för cirka 55 procent av den totala omsättningen.

Ska satsa mer på drama

Streamingtjänsten Viaplay faller under dramagrenen och det är där Nent vill satsa mer på.

“Den stora ökningen av prenumeranter och tittandet på Viaplay samt den tydliga efterfrågan på riktigt bra manusbaserat drama, både från Viaplay och andra medieföretag runt om i världen, understryker hur viktig den här omorganisationen av Nent Studios är. Viaplay och andra aktörer vill investera mer i manusbaserat drama och det är här vi kommer att fokusera våra resurser framåt. Den internationella expansionen av Viaplay kommer bara att öka denna efterfrågan ytterligare”, säger vd Anders Jensen.

Läs fler artiklar
LÄS MER