Sök

Uppgifter: Nu ska han lansera en renodlad "Spotify-dödare"

AmazonAmazon Prime Air

TT//Reed Saxon, File

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

E-handelsgiganten Amazon tar upp kampen med Spotify och Apple Music.

Det är sajten New York Post som kommer med uppgifterna.

Enligt flera källor till sajten har Jeff Bezos och hans e-handelsgigant Amazon hållit ett flertal möten under de senaste veckorna rörande en lansering av en fullskalig musikprenumerationstjänst. 

Planen, som fortfarande är i ett tidigt stadie, är en del av sajtens satsning på att bli den primära distributionskanalen av nöjesinnehåll i form böcker, tv, film och musik. Redan idag har Amazon förnyat sin e-handel med en videoströmningstjänst som förväntas ha 73,2 miljoner användare vid slutet av året.

Amazon är dock inte helt nya på musikströmningsområdet. I dagsläget har bolagets shoppingprenumeranter, deras "Prime"-kunder, möjlighet att lyssna på en miljon låtar utan extra kostnad. Både i form av hits och playlists.

Den nu planerade satsningen påstås däremot vara en helt fristående musiktjänst som kommer ha ett mycket större utbud (Spotify har jämförelsevis drygt 30 miljoner låtar på sin musikplattform).

I dagsläget är Amazon den största försäljaren av fysiska musikskivor i USA och den näst största försäljaren av digital musik. Bolaget har dock, i likhet med industrin i stort, noterat att den digitala försäljningen (köp av enskilda låtar och digitala skivor) börjat dala som ett resultat av musikströmningsplattformarna.

Enligt källor till NY Post planerar Amazon att lägga sin musiktjänst på samma prisnivå som konkurrenterna Spotify och Apple Music, det vill säga 9,99 dollar i månaden. Olika rabatt- och paketerbjudanden diskuteras också.

Lansering förväntas ske i höst.

På torsdag kommer Amazon med sin kvartalsrapport för det fjärde kvartalet. Enligt eMarketer omsatte bolagets e-handel hissnande 610 miljarder kronor under de senaste 12 månaderna.

Läs mer