På onsdagen kom Spotifys kvartalsrapport och resultatet var bättre än analytikerna trott. Intäkterna ökade och förlusten, som landade på 17 miljoner euro under kvartalet, var lägre än väntat.
”Jag är mycket nöjd med kvartalet i denna osäkra miljö”, säger Spotifys vd Daniel Ek till Di digital.
I rapporten framgår att coronakrisen har påverkat Spotify som bland annat har minskat sin rekryteringsakt på grund av den ekonomiska osäkerheten i världen.
Spotify konstaterar en ”noterbar nedgång” sett till dagliga aktiva användare i regioner som Italien och Spanien, men skriver också att lyssnandet de senaste veckorna återhämtat sig.
”Alla vaknar ju upp till en ny verklighet. I vårt brev till aktieägarna har vi sagt att det känns som att varje dag är en helgdag. Folks vanor ändras. De lyssnar mindre i bilen och betydligt mer i hemmet, självklart. De lyssnar även på fler poddar inom hälsa och välbefinnande, och på mer musik för avkoppling och klassisk musik. Det är en stor förändring, den största förändring vi sett i konsumtionsbeteende under hela bolagets historia”, säger Daniel Ek till Di digital.
Han berättar också att annonsintäkterna faller men att det är en väldigt liten del av intäkterna då 90 procent av inkomsterna kommer från prenumerationer.
Spotify har nu cirka 130 miljoner betalande användare.