Sök

Bättre än väntat för Spotify – så slår corona mot techjätten

SpotifyCoronaviruset

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Daniel Ek slår analytikernas prognoser.

Exakt klockan 12.00 svensk tid kom streamingbolaget Spotify med sin kvartalsrapport. Siffrorna i rapporten var bättre än vad analytikerna i allmänhet väntat sig.

Intäkterna blev 1.848 miljoner euro vilket kan jämföras med förväntningarna som låg på 1.837 miljoner euro, enligt en sammanställning som nyhetsbyrån Direkt gjort.

Förlusten blev klart lägre än väntat. Minus 17 miljoner euro under första kvartalet där analytikernas prognos var en förlust på 58 miljoner euro. 

Den viktiga bruttomarginalen blev nästan 1 procentenhet bättre än väntat – 25,5 procent (24,6 procent analytikernas estimat).

Spotify hade vid kvartalets slut 286 miljoner användare av dessa var 130 miljoner betalande. 

Så slår corona-krisen mot Spotify 

”Vi har vidtagit åtgärder för att minska rekryteringstakten för de kommande tre kvartalen”, skriver bolaget, och förklarar att antalet anställda kommer att ligga på 30 procent lägre än vad de tidigare planerat för året.

Coronakrisen har även delvis påverkat hur vi lyssnar på musik. Spotify konstaterar en ”noterbar nedgång” sett till dagliga aktiva användare i regioner som Italien och Spanien, men skriver också att lyssnandet de senaste veckorna återhämtat sig.

På det stora hela har dock lyssnandet ökat, antalet aktiva användare på månad har under kvartalet ökat med 31 procent.

Spotify skriver i rapporten att man trots osäkerheten kring corona-krisen lyckas uppnå eller överträffa alla sina viktigaste nyckeltal. För det andra kvartalet flaggar dock Spotify för en nedgång i annonsintäkterna och att valutakursförändringar kommer drabba verksamheten negativt.

Läs mer