Sök

Football Addicts samarbetar med storklubb – bygger ny typ av app

Football Addicts

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Football Addicts från Göteborg vill få fart på fotbollsklubbarnas digitala intäkter. Nu inleder bolaget ett samarbete med IFK Göteborg.

Det Göteborgsbaserade Football Addicts är sedan tidigare mest känt för appen Forza Football, som är världens näst största fotbollsapp. Där kan användarna följa matchresultat, se startuppställning och rösta inom olika frågor (”Borde X avgå?”).

Men nu har Football Addicts och grundaren Patrik Arnesson tagit ett kliv närmare fotbollsklubbarna. Enligt Aftonbladet har bolaget utvecklat en ny app för fotbollsklubben IFK Göteborg.

I appen, som heter "Blåvitt inifrån", kommer fans kunna följa fotbollslaget bakom kulisserna via bland annat videoklipp. Appen är kostnadsfri, men för att göra affär av satsningen kommer användarna mot betalning kunna använda appen till att chatta och ställa frågor till spelarna.

Klippen kommer på sikt även inledas med reklam.

70 procent av intäkterna går till klubben, vilket lämnar 30 procent till Football Addicts.

”Jag tror att vi kan nå nivåer ganska snabbt som ger en klubb som IFK Göteborg betydande intäkter, en halv miljon till en miljon kronor per år”, Patrik Arnesson till Aftonbladet.

Hittills har bara Göteborg börjat använda sig av den nya appen, men enligt Aftonbladet har den presenterats för storklubbar som Barcelona, Arsenal, Tottenham och Juventus. Enligt sajten följer de noga testet med IFK Göteborg. 

I dag kan man följa 560 ligor och ännu fler har upptäckt fotbolls-appen Forza Football. Totalt har den 7 miljoner nedladdningar, varav 3 miljoner använder den aktivt varje månad.

Riskkapitalister har länge velat satsa pengar i företaget men vd:n Patrik Arnesson och hans team har konsekvent sagt nej.

Det svenska riskkapitalbolaget Creandum och Gustaf Ahlströmer, tillväxtansvarig på den amerikanska bostadsförmedlaren Airbnb, har däremot köpt andelar i Football Addicts.

Läs mer