Sök

Stronger går som tåget i krisen – satsar på sociala medier och rekryterar anställda

Stronger

Henrik Grundén. Foto:press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Jämför vi april 2019 med april 2020 så har vi haft en ökning med cirka 230 procent mätt på omsättning”, säger Strongers grundare Henrik Grundén.


Strongers färgstarka träningskläder och stärkande budskap går hem hos kvinnor världen över. Det svenska bolaget går som tåget såväl intäktsmässigt som på Instagram där de lockar över en halv miljon följare. Bakom bolaget står Henrik Grundén, Joel Almqvist och Juri Gendelman. 

“Målsättningen är att vi 2020 ska slå 200 miljoner kronor, internt anses det vara ett ganska lågt omsättningsmål”, berättade Henrik Grundén i höstas. 

Mycket har hänt sedan dess och coronakrisen har helt dragit undan mattan för många bolag.

Dock inte för Stronger – snarare det motsatta. 

Henrik Grundén berättar att försäljningen fortsätter att dubblas varje månad jämfört med motsvarande period förra året. 

”Jämför vi april 2019 med april 2020 så har vi haft en ökning med cirka 230 procent mätt på omsättning”. 

Hur kommer det sig då? 

”Hälsa är ett fokusområde under pandemin och folk vill inte kompromissa med träning”, säger Henrik Grundén.

Han tror även att fler kunder ”spontan e-handlar” nu när deras vanliga shoppingrutinerna är begränsade. 

”De fysiska butikerna tappar försäljningsmöjligheter och de aktörer som redan är starka online får en större möjlighet att tajma konsumenten vid flera tillfällen än tidigare”. 

Ökar annonseringen på Instagram 

Samtidigt har Strongers trafik från sociala medier ökat med närmare 200 procent sedan i januari. Kunderna verkar sitta hemma och googla efter träning då de organiska sökningarna från sökmotorerna mer än fördubblats under samma period, enligt grundaren. 

Det har inneburit att fler personer är inne på Strongers sajt, men även att engagemanget ökat på Instagram, som redan är en väldigt viktig kanal för bolaget. Enligt den egna datan växer de färgsprakande träningskläderna tio gånger snabbare än sina närmaste konkurrenter på Instagram just nu. 

”Hur stor del detta har med Covid-19 att göra eller inte är svårt att svara på men jämför man före pandemin och efter så ser vi att vi har kraftiga försäljningsökningar”, säger Henrik Grundén. 

Många företag håller i plånboken och drar sig för att göra reklam just nu – men Stronger tänker annorlunda. 

”Vi spenderar mer på sociala medier, priserna på betald annonsering har påverkats till aningen lägre vilket gynnar en stor annonsör som oss”, 

Stronger har även genomfört en kampanj där de skänkt 50 kronor från varje order till en WHO-backad fond som hjälper till i arbetet mot corona. 

"Viktigt att skapa tydlighet" 

Henrik Grundén säger även att Stronger varit tydliga med att visa kunderna att de erbjudit fri internationell frakt och lagt vikt vid att hålla löften om exempelvis leveranstider. 

”Under den här perioden är det väldigt viktigt att skapa tydlighet och trygghet mot kunden. Vi har underlättat med att först och främst vara informativa om situationen och uppdaterar kundportalen flitigt”. 

Helt förskonade från krisen är de dock inte. Stronger påverkas bland annat av att priserna på flygfrakt stigit till följd av att efterfrågan hos speditörerna sjunkit 

”Vi har behövt ta en del åtgärder och förändra vissa leveransmetoder för att få produkterna i tid men vi har klarat oss lindrigt undan jämfört med flera andra vi hört om i branschen”.

Fortsätter en kraftig expansionsplan 

Grundaren understryker vikten av att inte tappa momentum eller tempo under krisen i det läge Stronger befinner sig i. Bolaget sätter inga projekt på paus och permitterar inga anställda. De har istället rekryterat 13 nya personer under krisen. 

"Vi har ansträngt oss extra och jobbat hårdare än nånsin under pandemin. Vi har börjat året fantastiskt och fortlöper vår plan med kraftig internationell expansion", säger Henrik Grundén. 

Han har tidigare flaggat för att Stronger ska omsätta minst 200 miljoner kronor i år. 

”Enligt nuvarande prognos ser siffrorna betydligt högre ut, räknat på löpande omsättning. Vi är dock fortsatt ödmjuka och reserverar oss för att pandemin kan ge längre och svårare effekter som kan påverka konsumtionskraften”.

Läs mer