Trots mediahaussen - populär snusdosa på väg att bomma målet

Breakit - Trots mediahaussen - populär snusdosa på väg att bomma målet
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Snusdosan Pouchguard verkar ha lyckats bättre med den mediala uppmärksamheten än själva penninginsamligen. Med halva tiden kvar har bolaget bara fått in en fjärdedel av den begärda summan pengar på plattformen Indiegogo.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vi har tidigare rapporterat om snusdosan Pouchguard som ska hjälpa folk att snusa mindre. Efter att den “smarta dosan” uppmärksammats på Breakit blev den genast omskriven i flera medier runt om i Norden och titulerades bland annat som “snusdosan från helvetet” (eftersom den stoppar dig från att ta en snus om du försöker ta 'för ofta').

Dessvärre, för grundarnas del, verkar det som att mediernas intresse för snusdosan har varit större än konsumenternas.

Efter två veckor har bolaget bara fått in under 5000 dollar, drygt 40.000 kronor, via sin crowdfunding-kampanj på sajten Indiegogo. Det är under en fjärdedel av det begärda beloppet på 20.000 dollar, eller 170.000 kronor.

“Under lanseringen av kampanjen gick det överraskande bra. Vi fick över 70 backers på en vecka. Huruvida vi når målet till 100 procent har vi lite svårt att svara på, det lutar kanske inte åt det men samtidigt som vi samlar in pengar via crowdfunding söker vi pengar på andra håll. Vår produkt är också begränsad till Norge och Sverige vilket ger oss lite mindre kraft än andra Indiegogo-kampanjer”, skriver bolaget till Breakit i ett mejl.

Vi har tidigare skrivit om de bästa crowdfundarnas tips för att lyckas. Bland de viktigaste tipsen som lyfts fram av medieexperten Brit Stakston är att ständigt uppdatera folk om hur mycket pengar som fortfarande behövs för att kampanjen ska komma i mål.

“Vi var jättenoga med att vårda relationen med de som stöttade oss. Vi jobbade väldigt aktivit med ambassadörer och alla som gav pengar”, sade Brit Stakston då.

Pouchguard har fortfarande inte uppdaterat kampanjen på Indiegogo men har samtidigt varit väldigt aktiva på sociala medier.

Nu har bolaget även en plan för att få fart på själva kampanjen igen.

“Vi har planer på att boosta indiegogo-kampanjen ytterligare. Ett exempel kommer i veckan men det vill vi gärna hålla som en överraskning. Sen har vi planer på en fest den 18 februari i Stockholm innan kampanjen är slut för att tacka de som har backat och bjuda in annat trevligt folk. En rolig fest med överraskningar helt enkelt”, skriver bolaget.

Med 25 dagar kvar är det självklart möjligt för bolaget att nå målet. Vissa hävdar dock att man bör nå 30 procent finansiering inom 48 timmar för att lyckas. Detta har dock inte bekräftats av någon crowdfundingplattform.

Grundarna menar att det skulle vara en mindre motgång om de inte lyckas med kampanjen. Anledningen är att de hade fler syften med kampanjen än bara att dra in pengar.

“Vi ville också göra en marknadsundersökning av produkten. Finns det intresse för en smart snusdosa och vilken är vår starkaste målgrupp. Även om vi inte når vårt mål vet vi nu att ett intresse finns för produkten och det var det viktigaste. Vi kommer fullfölja vårt projekt och jobbar hårt i skrivande stund med utvecklingen av dosan”, skriver bolaget.

Läs fler artiklar
LÄS MER