Sök

Stort ras för svensk modehandel – e-handeln kompenserar inte

e-handelMode och skönhetretail

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Kläd- och skoförsäljningen i Sverige har rasat under coronakrisen.

Den totala försäljningen i Sverige av kläder – i fysiska butiker och deras e-handel – mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, rasade med 38,8 procent i mars från samma period året innan. Skoförsäljningen utvecklades ännu sämre med hela -47,1 procent.

Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil genomfört.

"Modehandelns försäljningstapp var dramatiskt under mars månad, framförallt under månadens andra halva där försäljningen, enligt Stilindex, föll med upp emot 50-60 procent. Det speglar dessvärre det mycket allvarliga läge som råder i stora delar av sällanköpsvaruhandeln just nu", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

E-handeln beskrivs ha gått något bättre men kompenserar inte på långa vägar för den totala försäljningsnedgången.

Flera stora konkurser 

De senaste veckorna har vi på Breakit kunnat rapportera om en rad konkurs och rekonstruktioner i modebranschen. Bland annat Mellby Gård-ägda Lund Fashion, som drev varumärken som Flash och Dea Axelssons, klädkedjan Joy samt skjort-butikskedjan The Shirt Factory.

Läs mer