Sök

Skönt besked för eliten - slipper se annonser på Twitter

Twitter

Foto: Flickr/Rosaura Ochoa

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Twitters mest inflytelserika personer får åka gräddfil.

Det är den alltid lika välinformerade techsajten Recode som avslöjar att Twitter i tysthet öppnat upp helt annonsfria zoner.

Men alla användare kommer alltså inte i åtnjutande av denna reklamfria miljö. Enligt Recode är det bara de största stjärnorna på Twitter som slipper att exponeras för kommersiella budskap. Recode-reportern Peter Kafka, med 70.000 följare på Twitter, är en av de utvalda - liksom hans chefredaktör Kara Swisher (drygt 1 miljon följare).

Du behöver inte vara en stor kändis för att slippa annonserna, men det underlättar. Enligt Recode väljs personerna till Twitters gräddfil ut utifrån antingen stjärnstatus eller hur många som läser dina inlägg på mikrobloggen.

Kanske är detta första steget mot en betalmodell för Twitter där användaren mot en avgift får en helt annonsfri miljö? Fast Twitter lär gå varsamt fram. Idag kommer i princip hela bolagets intäkter från annonser - och de uppgår till i runda slängar 19 miljarder kronor.

Läs mer