Sök

Society icon vill göra dig till influencer – expanderar i krisen

Society iconinfluencers

Mose Hargot, vd och grundare Society icon.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Danmark är den perfekta första marknaden för oss i vår expansionsresa", säger Society icons grundare Mose Haregot.

Society icon är ett bolag som vill knyta samman varumärken med influencers som vill marknadsföra dem. Bolaget arbetar med både större och mindre profiler, så kallade micro-influencers. Det sistnämnda syftar till personer som har ett mindre antal följare, men engagerade sådana, på sina sociala kanaler. 

I appen samlas en rad pågående kampanjer där micro-influencers kan ansöka om samarbeten med olika varumärken.  

Under förra sommaren tog Society icon in 6 miljoner kronor till expansion, och nu meddelar bolaget att de ger sin in i Danmark. 

Mose Haregot, grundare och vd för Society icon, konstaterar att vi befinner oss i ett extremt läge med såväl sociala som ekonomiska utmaningar. 

”Det är tydligt att digitaliseringen och förflyttningen mot sociala kanaler går ännu fortare just nu, och de partners och mediehus vi jobbar med har ännu större utmaningar med intäkter än tidigare. Där fyller vi en viktig funktion, inte bara i Sverige”, säger Mose Haregot.

Enligt grundaren har de redan landat nya kunder i grannlandet. Samtidigt går man in i ett strategiskt partnerskap med mediejätten Bonnier och dess danska filial Benjamin Media. 

"Danmark är den perfekta första marknaden för oss i vår expansionresa, och med ett strategiskt partnerskap med bland annat Bonnier och Benjamin Media klara tror vi att vi snabbt kan ta en stor position i Danmark gentemot både varumärken och mediehus”, säger Mose Haregot. 

Frederik Ohl är försäljningschef på Benjamin Media. 

"Society icon erbjuder en unik möjlighet för oss att bjuda in våra egna läsare och skapa en närmre relation till dem, samtidigt som vi kan erbjuda vår kunder helt nya möjligheter att tillsammans med läsarna skapa innehåll och kampanjer på ett helt nytt sätt", säger Frederik Ohl. 

Läs mer