Sök

Emanuel Karlsten

Rekordsiffror för medier – som ändå drabbas hårt av krisen

Medier

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Vad gör svenskarna i kristider? Vilka medier går de till? Mediepodden har den här veckan kartlagt vilka medier och medietyper vi vänder oss till, när vi går igenom en historiskt unik pandemi.

Svenskarna är på Facebook mer än någonsin. Genom verktyget Crowdtangle kan vi göra historiska sökningar över hur mycket like, kommentarer och delningar som svenskarna har gjort på offentliga sidor och konton. Siffrorna visar att svenskarna aldrig har engagerat sig mer på Facebook, än under pandemins två första veckor.

Det tidigare rekordet var under veckan för terrordådet på Drottninggatan i april 2017. Men under pandemin har engagemanget varit mer än 20 procent högre.

 

Däremot Instagrammar vi inte alls lika mycket i kristider, det är förvisso högt, men både i december och maj 2019 hade svenska Instagram fler reaktioner än under pandemiveckorna.

Youtube redovisar ingen lokal statistik, men däremot har P3 nyheter visat att lyssnandet på topplistemusiken minskat. För Mediepodden påpekar centrala källor på Spotify att det inte automatiskt innebär att lyssnandet på musik minskat, utan att det kan gå från toppliste-lyssning till katalog-lyssning. Samtidigt vill Spotify inte ge någon officiell kommentar ifall lyssnandet generellt minskat eller ökat. 

Nyhetspoddar verkar vi dock lyssna mer på, men det är svårt att veta om det är en pandemieffekt, eftersom både Acast och Spotify sedan tidigare haft uppåtgående trender här.

Vad man däremot kan vara säker på är att nyhetsmedier haft den bästa tiden någonsin. 

Aftonbladet berättade till exempel att de den 13 mars hade 64,4 miljoner sidvisningar och 4,93 miljoner unika besökare på sin sajt. 

Även Dagens nyheter bjuder på exakta siffror och förklarar att de under vecka 13 hade 3,9 miljoner unika webbläsare, veckan efter hade de något mindre unika (3,7), men något fler sidvisningar. 

"Det är mer än en dubblering av trafiken jämfört med samma veckor i fjol", säger sajtchefen Anna Åberg till Mediepodden och tillägger att de dessutom har 80.000 som har registrerat sig för en gratisprenumeration (som avslutas automatiskt 1 maj).

Expressen, Svenska dagbladet, Sydsvenskan och GP – alla vittnar om toppsiffror, som vi redovisar i Mediepodden. Och även Public service har ett enormt hopp - det ökar helt enkelt för samtliga.

Samtidigt ser vi hur annonsintäkterna flyr. Värst drabbat är givetvis gratistidningarna, men även alla tidningar ser nu hur journalistiken behövs mer än någonsin – men ekonomin inte räcker till.

I veckans Mediepodden räknar vi på vilka medier som kommer ryka först, ifall pandemin och dess ekonomiska konsekvenser fortsätter.

 

Läs mer