Acast dubblade omsättningen men förlusten skenade

Acast Poddar
Acast dubblade omsättningen men förlusten skenade

Ross Adams är vd för Acast.

Caroline Englund

Reporter

Poddcastplattformen Acast omsatte 361 miljoner kronor förra året. Det betyder dubblade intäkter jämfört med året innan.

Acast har växt så att det knakar det senaste åren och har just nu över 10.000 shower från hela världen, bland annat Mellan himmel och jord, Spår, My Dad Wrote A Porno och Värvet, på sin plattform.

Bolaget, som grundades 2014 av Karl Rosander och Måns Ulvestam, har även byggt en teknikplattform som kopplar samman lyssnare, skapare och annonsörer.

“2019 var ett fantastiskt år för Acast. Vi har fortsatt stärkt vår position som världens mest betydelsefulla podcastbolag på alla plan – lyssningar, kreatörer och intäkter”, säger vd:n Ross Adams i ett pressmeddelande. 

Förra året köpte Acast upp det amerikanska podcastföretaget Pippa. Det gav bolaget en skjuts på den amerikanska marknaden där de växte med 148 procent. Tillväxten i Europa landade på 91 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

I kronor och ören innebar det att omsättningen ökade från 180 till 361 miljoner kronor.

Bolaget ökade även sin bruttomarginal från 34 procent till 36 procent.

Samtidigt ökar förlusten med 74 procent till -121 miljoner kronor.

Corona-epidemin innebär nya utmaningar

Under 2019 lanserade Acast en plattform som kallas för Acast Open som erbjuder hosting, statistik och möjlighet att tjäna pengar för alla podcasts, oavsett storlek.

Bolaget satsade också på eget innehåll genom vad de kallar för Acast Studios. 

Acast skriver att coronapandemin kommer att medföra nya utmaningar under 2020 men att det är för tidigt att veta exakt hur viruset kommer att påverka. 

Hittills har lyssningarna fortsatt följa en uppåtgående kurva. Däremot påverkas reklambranschen som är Acasts primära intäktskälla.

Läs fler artiklar
LÄS MER