Sök

Malmöföretaget Mapillary som vill kartlägga världen är uppe i 10 miljoner bilder

MapillaryKartor

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Sedan Mapillary startades 2014 av Jan Erik Solem har företaget kartlagt nästan 300.000 kilometer med hjälp av bilder som tas med mobilkameror och laddas upp av medlemmar i bolagets community. I maj ska en 3d-version av tjänsten lanseras.

Trots att det är vinter och tråkigt väder på norra halvklotet, där tjänsten har de flesta av sina medlemmar, strömmar bilderna in i en allt snabbare takt.

“Folk är väldigt engagerade och de använder oss på olika sätt. Vi har folk som fotograferar vandringsleder, cykelvägar och en kille från Holland som kartlägger vattenvägar från sin kajak”, säger Jan Erik Solem.

För ett par dagar sedan passerades milstolpen 10 miljoner bilder. Jan Erik Solem säger att tillväxten är enligt plan.

“Modellen fungerar. De senaste månaderna har vi sett en trend med fler och fler användare som laddar upp fler och fler bilder”, berättar han.

Enligt Jan Erik Solem har Mapillary inte marknadsfört sig för att få fler medlemmar.

“Vi har inte haft kapacitet. I stället är det genom mun till mun som vi har spridit oss och genom att hålla meetups på konferenser och event”, säger han.

De flesta bilderna kommer från Tyskland och USA, men företaget växer i Brasilien och Indien.

“I Brasilien var det två bloggare som skrev om oss och sedan tog det fart. Det är så det brukar gå till. Någon skriver om oss och sedan kommer det in bilder”, säger Jan Erik Solem.

En del av de som tar bilder är privatpersoner, andra bilder tas av organisationer och företag som sedan använder Mapillary för att sätta ihop bilderna till kartor.

“Det finns de som åker ut för att kolla hur asfalten är på olika vägar och då får vi in bilder där de bara åker upp och ner längs olika vägar”, säger Jan Erik Solem.

Ett annat projekt som använder programmet är Röda korsets Missing Maps där frivilliga ger sig ut med go-pro kameror för att fotografera delar av världen som det inte finns kartor över.

Under våren släpps möjligheten att se kartorna i 3d. Samtidigt ska företaget växa från sex till tio personer med hjälp av riskkapital på 13 miljoner kronor som bolaget tog in i januari från bland andra det ansedda amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia.

“Tillväxt är prio ett. Sedan ska vi jobba mot de kunder vi redan har.”

Mapillarys affäridé är att företag ska betala för att använda karttjänsten för att till exempel planera ombyggnationer på platser Googles Street view inte når eller inte bryr sig om.

“Målet är att vi ska ha täckt en miljon kilometer efter sommaren. Det är tio procent av det som Google har. Sedan ska vi fortsätta öka och utveckla vår app”, säger Jan Erik Solem.

Läs mer