Sök

De vill hjälpa krisande krögare – Skip ska minska trängseln

SkipmatCorona

Andreas Persson och Vigor Sörman är två av personerna bakom Skip.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Gänget bakom Skip började jobba med sin idé för ett år sedan. När lanseringen närmade sig kom coronakrisen. Nu satsar de allt på att hjälpa restauranger, barer och kaféer.

Idén kom egentligen för flera år sedan. När Andreas Persson och hans kompisar var ute på krogen och på restauranger tillsammans så tyckte han att det var ett störande moment att behöva gå fram till baren och vänta och trängas för att beställa en ny runda. 

“Jag tänkte att det här momentet måste man kunna jobba bort på ett smidigt sätt”. 

Några år senare träffade han  Emad Athari och Nazli Persson och sedan ett år tillbaka har de jobbat med appen Skip. Med på projektet både operativt och som delägare är även Splay-grundaren Vigor Sörman, Mikael Wennerros och Robert Pihl som grundat Out of office, och byrån Sunny at Sea. 

Lanseringen planerade sedan länge

Skip låter gäster på reastauranger, barer, kaféer och festivaler beställa och betala i appen, när ordern är klar går man fram och hämtar den själv. På så sätt slipper man stå och trängas och vänta vid en kassa.

Lanseringen skedde under onsdagen, och var planerad sedan länge. 

“Det initiala känslan när coronakrisen kom var, precis som för alla andra, att det här är jättetråkigt. Vi är en liten startup och kände så klart att det kommer bli svårt för oss, och att följa de planer vi satt upp. Men vi pratade ihop oss och diskuterade fram vad vi tror är bäst för oss och på vilket sätt vi kan hjälpa till”, säger Andreas Persson.

Nu har Skip bestämt sig för att låta alla kaféer, barer och restauranger som vill använda appen gratis. 

Bara bordsservering tillåts

Under tisdagen meddelade Socialminister Lena Hallengren att servering i baren från och med nu inte får förekomma. Folk får inte trängas på krogen och det är krögarnas uppgift att se till att reglerna efterlevs. 

Andreas Persson tror därför att Skip nu särskilt kan hjälpa dem som normalt sett inte har bordsservering.

“Vår app gör det möjligt för dem att fortsätta hålla öppet. Många krögare går redan på knäna och för dem är det inte ett alternativ att ställa om till bordsservering eftersom det innebär att de måste anställa extra personal. De behöver minska sina kostnader, inte öka dem”.  säger han.

Restaurangerna är pressade, har de tid att implementera en ny app?

“Vi har gjort onboarding så smidigt som det bara kan bli. Det enda som krävs är i princip att de har en Ipad, kontaktar oss och laddar ner appen. Sedan sätter vi upp ett konto och sköter hela infrastrukturen bakom. De kan vara igång väldigt snabbt, det behövs heller ingen utbildning för att använda tjänsten”. 

Hur har ni finansierat satsningen?

“Det är finansierat med egna medel. Det är pengar ur madrassen”.

Vad har ni för förhoppningar? 

“Vi är ödmjukt inställda till det rådande läget. Om det finns företagare som behöver hjälp och vi kan hjälpa dem så gör vi gärna det, vi kör dygnet runt nu för att göra det så bra som möjligt. På sikt hoppas vi att det här extrema krisläget ska gå över så att vi kan fokusera på kärnverksamheten. Men det tänker vi inte på nu utan nu lägger vi det på framtiden”.

Den som är intresserad hittar bolagets hemsida här. Normalt sett brukar inte Breakit länka till bolagen vi skriver om, men vi gör ett undantag den här gången. 

Läs mer