Sök

Öde på kontorshotellen: "Lägger alla resurser på att hjälpa bolagen"

EpicenterWeWorkCorona

Foto: Tobias Blixt

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Wework och Epicenter är två hubbar i centrala Stockholm som samlar entreprenörer. Men just nu är flera av medlemsföretagen i kris. ”Alla resurser läggs nu på att hjälpa bolagen”, säger Jens Ingelstedt på Wework till Breakit.

På det hajpade kontorshotellet Wework i centrala Stockholm brukar det vara liv och rörelse. Men den senaste veckan har lokalerna i princip gapat tomma. 

”Det har varit 4 till 5 personer på en yta där vi brukar sitta mellan 60 och 70 personer”, säger en av Weworks medlemmar till Breakit. 

Baristan, som i vanliga fall har fullt upp med att servera kaffe, är däremot kvar – men med betydligt lägre arbetsbelastning.

Jens Ingelstedt har titeln Lab Manager på Wework i Stockholm och ansvarar bland annat för bolagets inkubator Wework labs. När Breakit når honom på telefon berättar han att även han jobbar hemifrån.

”Vi håller ändå öppet för de bolag som behöver lokaler. Att stänga ner helt är just nu inget alternativ men vi följer utvecklingen”, säger han. 

Har ställt om till digitala event

Wework lägger stora resurser på att hjälpa bolagets medlemmar genom corona-krisen. 

”Vi tar alla resurser från våra inkubatorer globalt och lägger dem på att hjälpa våra medlemmar. Det handlar inte bara om att förhandla om deras hyresavtal, vi försöker också hjälpa dem med kontakter med investerare, ledarskapsexperter och andra som kan vara relevanta”, säger han och förklarar att målet är att ge varje bolag individuellt stöd. 

Wework brukar i vanliga fall ordna events i sina lokaler men nu har eventen istället blivit digitala. Bolaget kör också olika webinarier (seminarier online) med fokus på corona-krisen men också med annat innehåll. 

”I en sådan här kris dras det igång många projekt och det kommer många idéer därför tror jag att vi tjänar mycket på att samverka. Nu, mer än någonsin, behövs entreprenörerna och kreatörerna”, säger Jens Ingelstedt.

Jobbar skift för att stötta medlemmarna

Bara några kvarter från Wework ligger Epicenter. Även där gapar lokalerna tomma.

”Ingen är oberörd av det som händer just nu. Epicenter har en stark och blomstrande community med flera tusen medlemmar så självklart påverkas vi och våra medlemmar av det som händer och att inte träffas. Men det är också vår skyldighet att skydda hälsan för medlemmar, anställda och gäster. Vi följer myndigheternas rekommendationer i respektive land och gör allt vi kan för att medlemmar och våra anställda ska vara känna sig trygga med alla våra åtgärder”, skriver Lotta Carlsson, Sverigechef på Epicenter i ett mejl till Breakit.

Hon skriver att Epicenters serviceteam  jobbar skift på plats och stöttar medlemmar både fysiskt och digitalt. 

”Många är oroliga men vi ser också många olika initiativ där medlemmar som hjälper varandra och skapar nya kreativa sätt att umgås och samarbeta på”, skriver Lotta Carlsson. 

Hon poängterar att Epicenter erbjuder medlemmar mycket mer än en plats att vara på. 

”Det kommer vi fortsätta göra, oavsett om våra medlemmar befinner sig på plats eller inte. Bland annat så ser vi över alla våra digitala lösningar för möten, konferenser och event - och släpper nu anpassade och virtuella lösningar, ett av dom är Epicenter Studio. Epicenter Accelerator, vårt acceleratorprogram för startups känns ännu viktigare nu, och vi kommer till exempel att tillsammans med Microsoft for Startups fortsätta med programmet men hjälp av digitala verktyg”, skriver hon.

När det gäller att sänka hyran eller priset för medlemsskap för bolag i kris skriver Lotta Carlsson att det är för tidigt att säga. 

Läs mer