Sök

United Screens: Vi ser till att våra Youtubers följer lagar och regler

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Det svenska Youtube-nätverket slår tillbaka mot kritiken.

I flera nyhetsinslag har SVT granskat hur olika svenska sociala medier-profiler marknadsför sig mot ungdomar och barn. I samband med inslagen har den reklamprofilen Gustav Martner gått till hård attack mot bland andra det sociala nätverket United Screens som han anser inte gör tillräckligt för att utbilda sina profiler i vad lagen säger på det här området.

”Ju större man är och ju större resurser man har desto större blir ansvaret. Min bedömning är att de har både ett juridiskt och moraliskt ansvar. Men jag kan inte avgöra det juridiska, då måste man ställa dem inför marknadsdomstolen och det kommer säkerligen att ske”, sade han på torsdagseftermiddagen till Breakit.

Men det är ett utspel som fått United Screens vice vd Malte Andreasson att reagera. På torsdagskvällen säger han till Breakit:

”Vi jobbar oerhört mycket med denna fråga. Vi informerar, utbildar och håller seminarier för våra partners, och diskuterar hur man ska göra för att det ska vara helt och rent och enligt reglarna".

Han påpekar att United Screens har två anställda jurister som arbetar kontinuerligt med att hjälpa nätverkets profiler att agera korrekt. 

”För oss är det självklart oerhört viktigt att våra kreatörer inte bryter mot några regler och det gör de heller inte idag. Sedan har vi ett stort ansvar gentemot våra annonsörer att uppträda lika professionellt som alla andra medier”, säger Malte Andreasson.

Läs mer