Sök

Lyxmat direkt från kylen ska bli deras vinnande startup-recept

KlarnaSaffron

Från vänster: Justin Drees, Thomas Sjögren och Joseph Hajj. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Klarna-profiler drar igång nytt matkoncept tillsammans med Årets kock.

Varje vecka presenterar vi ett nytt ungt och oprövat bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan berättar vi om Saffron som rör sig inom det populära segmentet mat och tech. 

Joseph Hajj och Justin Drees har nyss dragit igång Saffron och fått med sig Thomas Sjögren som vann utmärkelsen Årets kock 2015.

“Idén uppstod när jag var föräldraledig med min son Klas. Jag tycker det är svårt att hitta tid och energi att komma på vad jag ska laga för middag, det är lätt att ta vägen förbi pizzerian eller sushistället på väg från tunnelbanan. Jag pratade med Joseph om hur svårt det kan vara att få ihop jobb och privatliv,” säger Justin Drees.

Han och Joseph Hajj träffades när de arbetade på Klarna. Båda har gått igenom betalbolagets trainee-program. Justin Drees började på betalbolaget 2011 och har haft Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski som mentor. Efteråt fortsatte han att jobba med produktutveckling och Joseph med strategi.

“Vi åt frukost med Sebastian senast i morse för att få lite råd. Innan jag gick på föräldraledighet sa jag att jag skulle vilja testa det här. De stödjer det här jättemycket och vi har till och med blivit inbjudna till Klarna för att sälja lunch,” säger Justin Drees.

Joseph Hajj jobbar numera på techbolaget Benify men från och med februari kommer han dock att ägna sig åt Saffron på heltid.

Duon har arbetat tillsammans med idén sedan i augusti förra året. Thomas Sjögren, den tredje teammedlemmen, blev värvad under Mitt Kök-mässan i Älvsjö i november förra året.

“Jag var där för att laga mat på scen och efteråt kom de fram och förklarade hur tjänsten funkar. Det lät som en rolig idé och sedan dess har vi kört på ihop. Jag har alltid tyckt att matlagning är kul men det är också kul att hitta nya sätt att få ut maten på,” säger Thomas Sjögren.

Han är ansvarig för maten och har en del egna rätter på menyn. Övriga recept skrivs av en rad olika kockar, däribland Robert Sandberg (tidigare på restaurangen Noma), Lindor Wink (juniorkocklandslaget) och David Lundqvist (finalist i Årets kock 2015 och 2016).

“Jag lagar all mat tillsammans med köksteamet. Just nu är vi två kockar så där kommer vi att behöva växa,” säger Thomas Sjögren.

Teamet har utvecklat en app där kunden väljer mat och dryck samt fyller i tid och plats för leverans. All mat lagas i Saffrons eget kök och kyls därefter ner.

“Vi har två målgrupper. Dels personer med intensiva jobb som inte har någon tid för matlagning. De är beredda att betala för bra mat. Den andra målgruppen är barnfamiljer som kan se det här som ett substitut för en matkasse. Visionen är att göra vällagad mat mer lättillgänglig, alla förtjänar att äta fantastisk mat,” säger Joseph Hajj.

Sedan lanseringen för mindre än två veckor sedan har Saffron levererat ungefär 300 rätter.

Men bolaget är inte ensamt om att vilja ta maten hem till kunden. Några konkurrenter på marknaden är Onlinepizza och Foodora.

“Onlinepizza levererar främst snabbmat. Jag älskar att äta pizza själv men oftast vill man ha en bättre måltid,” säger Joseph Hajj.

“Och Foodora levererar bara inom en viss radie från restaurangens adress. Men det som gör att vi sticker ut mest är att vi designar och lagar vår egen meny jämfört med att välja bland hundratals rätter som kommer från restauranger,” fyller Justin Drees i.   

I nuläget går det att använda sig av Saffron om man bor i Stockholms innerstad, Solna, Sundbyberg, Bromma, Djursholm, Danderyd och Nacka. Men grundarna tittar på fler områden, både i och utanför Stockholmstrakten.

Verksamheten är självfinansierad förutom ett företagslån från Almi på 250.000 kronor. Målet är att ta in en såddrunda inom kort för att kunna expandera.

“Vi har ganska höga ambitioner och planerar att omsätta runt 15 miljoner kronor under första året,” säger Joseph Hajj.

Läs mer