Tydliga trenden: Här är det företag satsar mest på för att öka tillväxten

Tydliga trenden: Här är det företag satsar mest på för att öka tillväxten

Spendera tid och pengar på att hitta nya produkter, eller kanske satsa stora summor på reklam inför lansering på en ny marknad?
Att veta vad som på bästa sätt främjar tillväxten är inte lätt.
Och beroende på företagens storlek skiljer sig taktiken åt, visar en undersökning gjord av Oracle NetSuite.

Att ta beslut som leder till största möjliga tillväxt för ett företag är inget lätt jobb, och beroende på din bransch finns det många stigar att utforska och stenar att vända på.

Men tack vare en undersökning utförd av Oracle NetSuite finns det en indikation på hur tillväxtföretag väljer att prioritera sina resurser, i en svajig tid för världens bolag.

Bolag med en omsättning mellan 5-10 miljoner dollar

  • För de här bolagen är den främsta nyckelfaktorn att expandera existerande kampanjer in till nya marknader. 

  • Näst viktigast är att lansera nya marknadskampanjer.

  • Att öka försäljningen till redan existerande kunder är enligt de här företagen den tredje viktigaste faktorn för att öka tillväxten.

”Att de här företagen prioriterar marknadsföring är väldigt logiskt. Som ett mindre bolag går det inte överskatta vikten av att hitta nya kunder och att omvärlden får upp ögonen för ens produkt”, säger Patrick Nordling, Sales Director Nordics på Oracle NetSuite.

Bolag med en omsättning mellan 10-49 miljoner dollar

  • Här blir den viktigaste faktorn istället att öka försäljningen från de redan existerande kunderna. 

  • Att hitta nya distributions- och försäljningskanaler är prioritet nummer två.

  • Det tredje viktigaste för de här företagen är att stänga ner satsningar som inte fungerar, för att istället lägga resurserna på de som är framgångsrika.

Tony Morreale är CFO på techrekryteringsbolaget La Fosse Associates. I Oracle NetSuites undersökning konstaterar han att det endast handlar om ‘enkel matematik’:

”Att hitta nya kunder kostar fem gånger mer än att vårda de klienter du redan har. Genom att ge dina existerande kunder den bästa möjliga servicen så leder det i sin tur till ett gott rykte, och i och med det nya kunder via referenser”.

Men hur ser de då ut hos jättarna, bolagen som har en omsättning på upp till 200 miljoner dollar årligen?

  • Att generera mer inkomster från existerande kunder är högsta prioritet även hos dem.

  • På delad andraplats kommer också här att hitta nya distributions- och försäljningskanaler, samt att expandera kampanjer till nya marknader.

Noterbart i undersökningen är att väldigt få bolag prioriterar att utveckla och släppa nya produkter. Patrick Nordling tror att det kan bero på de stora ekonomiska riskerna i sådana projekt.

När nordiska företag får göra en utvärdering är de största mörka molnen på himlen regeringarnas regulationer och skattereformationer. Därför väljer företagen hellre att satsa pengarna på de redan befintliga produkterna.

”Med tanke på alla makropolitiska händelser i världen kanske inte företagen känner sig lika bekväma med att ta riskerna det innebär att satsa pengar på utveckling och forskning. De vill istället vänta ett par år och utvärdera händelserna, innan de tar sådana risker”, säger han.

Vill du läsa hela rapporten från Oracle NetSuite? Ladda hem den här! 

Läs fler artiklar
LÄS MER