“Facebook Sport Stadium” är en ny avdelning inom det sociala nätverket. Eftersom sport tillhör världens mest kommenterade ämnen i sociala medier hoppas Facebook nu kunna kapitalisera på – och öka användarnas engagemang inom detta område.
Även om Twitter inte har lika många användare som Facebook så är det fortfarande det smidigaste sättet att följa liveevenemang online. Snapchat täcker också några sportevenemang med sin funktion Live Stories. Facebooks timeline är i jämförelse inte alls lika anpassad för uppdateringar i realtid – men det ska alltså den sociala jätten råda bot på nu.
Tjänsten är just nu tillgänglig för användare i USA som har iOS-appen nedladdad. Till en början går det bara att följa amerikansk fotboll men Facebook lovar att bolaget kommer att “stötta andra sporter runt om i världen som basket, fotboll och annat” inom en snar framtid.
Göteborgsbolaget Football Addicts är dominerande inom live-fotboll. Appen Forza Football är världens näst största fotbollsapp och totalt bevakar man 560 fotbollsligor runt om i världen. Information om startuppställningar, videoklipp och målgörare skickas dagligen ut till fotbollsfans – som även får möjlighet att rösta i olika frågor.
Om och i hur stor utsträckning Facebooks satsning blir en utmanare till Football Addicts återstår att se.