Sök

Caia Cosmetics frias av Reklamombudsmannen

Caia cosmeticsSkönhet

Bianca Ingrosso, reality-stjärna, influencer och jurymedlem för Talang. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Influencern Bianca Ingrosso riktade inte reklam mot barn när hon pratade om sminkprodukter på Youtube, slår Reklamombudsmannen fast.

Bianca Ingrossos sminkvarumärke Caia Cosmetics och Reklamombudsmannen är inte obekanta med varandra. Influencer-stjärnans bolag har vid ett flertal tillfällen fällts av nämnden på grund av reklam som har ansetts vara könsdiskriminerande

Den senaste vändan hos nämnden slutar däremot med ett friande. Det skriver Ehandel.se.

Reklamen som granskades var en Youtube-video där Bianca Ingrosso och hennes assistent Lovisa Worge svarade på följarnas frågor. En av frågorna handlade då om en produkt från Caia Cosmetics som var slutsåld och duon svarade när den skulle komma tillbaka. 

Enligt anmälaren innehöll videon “otillåtna direkta köpuppmaningar som är riktade till barn”, skriver Ehandel.se.

Bolaget har i ett uttalande till Reklamombudsmannen kommenterat att “Youtubeinlägget är tydligt reklammarkerat. Vid­are är annonsörens målgrupp kvinnor mellan 18–40 år och inte barn. Annonsören tillåter vidare inga faktura­köp för personer under 18 år.”

Reklamombudsmannen valde alltså att inte gå på anmälarens linje, utan istället valde de att fria Caia Cosmetics. Friandet kommer med motiveringen att varken den anmälda sekvensen eller klippet i sin enhet haren utformning som är särskilt riktad mot barn. De anser inte heller att den i stor utsträckning kan anses beröra barn under 18 år.

“Nämnden har heller inte tillgång till någon utredning som visar att det finns många ungdomar under 18 år som faktiskt berörs av reklamen. Nämnden finner därför att reklamen inte kan anses riktad till barn i den mening som avses i marknadsföringslagens svarta lista”, går det att läsa i beslutet.

Läs mer