Sök

Rekordförsäljning för Meds – men vd:n sitter i karantän

ApoteaMedse-handel

Björn Thorngren, vd och medgrundare av Meds. Foto: TT.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Oron för coronaviruset har fått svenskarna att bunkra både handsprit och mat. Nu meddelar nätapoteket Meds att deras försäljning slår rekord – samtidigt sitter vd:n i karantän.

Förra veckan rapporterade Breakit om att nätapoteket Apotea sålt 100.000 flaskor handsprit på en vecka. När Breakit nådde vd:n Pär Svärdson visade det sig att han just hade kommit hem från en skidresa i norra Italien och jobbade hemifrån för säkerhets skull.

Och konkurrenten Meds vill inte vara sämre. Nu skriver E-handel.se att de har ökat försäljningen av handsprit och munskydd med 2.000 procent på en vecka. Dessutom sitter deras grundare och vd Björn Thorngren också i karantän efter en resa i norra Italien.

“Ja det är hårda tider. Jag har inga symptom på att jag skulle vara smittad av corona. Det sägs att det ska bryta ut efter fem till sex dagar så det är nog ingen fara för min del, men jag jobbar hemifrån i förebyggande syfte. Det hade varit katastrof om hela verksamheten hade försatts i karantän på grund av mig”, säger Björn Thorngren till Ehandel.
 

Tror att det kan bli ett stort genombrott för nätapoteken

Förutom handsprit och munskydd bunkras också febertermometrar och huvudvärkstabletter.

Pär Svärdson sa till Breakit förra veckan att bunkringen kan leda till att varor tar slut på lagret och det kan i förlängningen påverka försäljningen negativt, eftersom det inte är säkert att det går att beställa nytt.

På Meds ser man saken annorlunda.

“Endast 12 procent av apotekshandeln är idag online, mycket tror vi för att svenskar inte byggt upp denna vana än. När fler nu får upp ögonen för bekvämligheten av att kunna beställa hem apoteksvaror och receptbelagda mediciner med hemleverans, tror vi många kommer att fortsätta göra det framöver”, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef på Meds till Ehandel.

Klart är att i alla fall att nätapoteken, som redan växer i snabbt takt, sannolikt kommer att växa ännu mer. Förra året var apoteksvaror det segment som ökade mest online.

Sammanlagt köpte vi apoteksvaror på online för 5 miljarder kronor, vilket är en ökning med 36 procent jämfört med 2018.

Läs mer