Sök

Whossa låter dig spela utan att satsa pengar – vinsterna ska komma från annonser

WhossaGaming

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Siktar på att kunna erbjuda miljonvinster.

Whossa är ett nytt svenskt bolag som vill locka svenskar med turspel i mobilen. Den stora skillnaden mot traditionella turspel, som trisslotter eller lottodragningar är att det ska vara gratis att spela. Vinsterna ska istället komma från annonsintäkter.

“Vi lanserar en mobil spelplattform som kommer att innehålla olika små förströelsespel för stunderna när man har lite extra tid över. Den första produkten kommer att vara en slags digital skraplott, men sen är tanken att vi över tid ska addera fler spel och funktioner”, säger bolagets vd och medgrundare Fredrik Östergren. 

Nobbar mikrolån och spelreklam

Spelet lanseras i en testversion först, där högsta vinsterna kommer att ligga på 100.000 kronor. Om allt faller väl ut är planen sedan att öka summan till 1 miljoner kronor när testfasen är slut. Bland annonsörerna som bolaget knutit till sig i samband med lanseringen finns bland andra Live Nation, Kronans Apotek, Elskling och Norr. 

“Vi vill att det här ska bli en premiumplattform för annonsörer. Vi tackar även artigt nej till annan spelreklam och vi tackar nej till mikrolån och liknande tjänster”, säger Fredrik Östergren och fortsätter.

“Ambitionen är att försöka väva ihop annonserna och spelet på ett bra sätt, det finns inga blockeringar med rutor som ploppar upp eller den typen av premisser. Snarare ska annonserna finnas med när du spelar, det är vanligt att man kollar bort medan annonserna är uppe, här vill vi skapa riktiga så kallade trueviews.”

Vill begränsa spelandet

Grundarna bakom Whossa är Fredrik Östergren, med bakgrund på King, Stefan Persson som var chef för onlineverksamheten på Postkodlotteriet, liksom Ola Persson, Ebrahim Isaacs och David Nilsson. Hittills har de tagit in 3 miljoner i en pre-seed runda och enligt Fredrik Östergren inleder de nu arbetet med seed-rundan.

Fredrik Östergren säger att de också kommer att använda sig av vissa restriktioner i appen. Bland annat ska det finnas en 18-årsgräns och det ska bara gå att spela en viss mängd tid varje dag. Bolaget kommer också att skänka 5 procent av annonsintäkterna till välgörenhet där spelarna själva ska kunna välja vilka de vill bidra till.

“Emilia Molin är vår Good Cause-ansvarige, hon har tidigare tagit organisationen War Child till Sverige, vilket kommer att vara den första organisationen man kan skänka pengar till. För vår del är det viktigt, vi tycker att företag ska ta sitt ansvar för att göra världen till en bättre plats.”

Kräver ingen spellicens

Grundarna bakom Whossa har gjort bedömningen att de inte faller in under spelinspektionens tillsyn, Fredrik Östegren tror inte heller att de har riktigt samma målgrupp som spelbolagen.

“Whossa är en plattform för förströelsespel som finansieras av reklam, vi tror inte att vi kommer konkurrera med andra spelbolag även om man kan vinna stora pengar. Det är snarare en helt ny spelupplevelse som vi hoppas att alla människor ska gilla.”

Läs mer