Larm från dykare: Hittar 100-tals elsparkcyklar på botten

LimeVoiElsparkcykel

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Många elsparkcyklar hamnar i vattnet.

Elsparkcyklar är numera en helt normal del av stadsbilden i Stockholm och flera andra städer. Bolagen som ställer ut dem är ofta tungt riskkapitaldopade och fenomenet har väckt viss irritation eftersom de parkeras lite här och var.

Men det är inte bara mitt på trottoaren som de dyker upp lite oväntat. Dykare längs Stockholms kajer hittar nu allt fler elsparkcyklar på botten.

"Vi har dragit upp 90 elsparkcyklar bara längs Strandvägen sedan årsskiftet", säger dykaren Fredrik Johansson som har grundat det ideela projektet Rena Mälaren, till Svenska dagbladet.

När sparkcyklarna hamnar i vattnet riskerar batteriet börja läcka och göra skada. 

Stockholms stad har tvingat alla som vill ställa ut elsparkcyklar på gatorna att skriva på en avsiktsförklaring men har ingen möjlighet att tvinga aktörerna att ta hand om sina fordon.

"Men dumpas din produkt i vattnet har du ett ansvar för att ta upp den", säger Johan Sundman, projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad till SVD.

Inte okej att kasta dem i vattnet

Voi, som är en av de största aktörerna i Stockholm säger till tidningen att de har tre personer som jobbar med att samla in borttappade elscootrar men att ingen av dem är dykare.

De öppnar dock för att samarbeta med andra som har den expertkunskapen.

"Vi tar ansvar för våra elsparkcyklar, och har en nollvision", säger Kristina Hunter Nilsson som är presschef på Voi.

"Men även användaren har ett ansvar. Det är inte okej att kasta dem i vattnet.".

En som faktiskt kastade en elsparkcykel i vattnet – och belönades med att bli ambassadör för Voi var bloggaren Myrna Lorentzon. Läs mer om det här.

Läs mer