Sök

Regeringen vill kunna bötfälla techjättar som sprider bluffannonser

TwitterMeta

Anders Ygeman. Foto: Anders Wiklund / TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Stora internetbolag som Facebook och Twitter ska kunna hållas ansvariga för bedrägliga annonser som publiceras via deras plattformar.

Det tycker Sveriges regering. I en intervju med Dagens Nyheter berättar digitaliseringsminister Anders Ygeman att de arbetar på att få igenom en ny lagstiftning på EU-nivå.

“Att de tjänar så här stora pengar på annonseringen visar att de tyckt att de egna intäkterna har varit viktigare än att ha tillräckliga skyddsåtgärder”, säger Anders Ygeman till tidningen.

Uttalandet kommer efter gårdagens avslöjande av DN där de visade upp den organisation i Ukraina som låg bakom vågen av kryptobluffar som har drabbat många svenskar. 

Breakit har tidigare låtit lura oss själva i bluffen för att komma närmare bedragarna.

Falska artiklar med kända ansikten

Kryptobedrägerierna går ofta ut på att först lura in personer till falska artiklar som visar hur en kändis har blivit rik genom kryptovalutor. Artiklarna sprids genom annonsering och tar sig in på stora sociala medier, liksom andra sajter som är anslutna till de drabbade annonsnätverken.

Anders Ygeman förklarar att regeringen vill se en lagstiftning eftersom att de anser att företagen inte gör tillräckligt för att komma till rätta med problemet.

“Det är naturligtvis bedragarna i första hand som är ansvariga för sina bedrägliga annonser, men de här internetföretagen gör också stora stora pengar på annonseringen. De vidtar inte tillräckliga åtgärder för att plocka ner de här annonserna och hålla dem borta. Det gör det möjligt för bedragarna att lura svenska pensionärer och andra på de här stora beloppen”, säger han.

Enligt Ygeman pågår nu ett arbete med att samla stöd för lagförändringen i EU. Han vill enligt DN att bolagen ska kunna få böter som är tillräckligt höga för att det inte ska vara lönsamt att strunta i att åtgärda problemet.

Läs mer