Sök

Svenska friskvårdsbolaget Actiway köps upp av finska konkurrenten Epassi

Actiwayfriskvård

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill utmana med gemensamma krafter på den Nordiska marknaden.

Det svenska friskvårdsbolaget Actiway har varit en av de stora aktörerna på den svenska marknaden, där de bland annat konkurrerat med Breakit-bekanta förmånsplattformen Benify.

Nu bildas en ny stor aktör inom Sverige när Actiway köps upp av den finska konkurrenten Epassi, vilket bolagen meddelar i ett pressmeddelande.

Någon prislapp har bolagen inte velat dela med sig av. Men det rör sig om en kontant betalning där de tidigare stora ägarna SF Well Co, Segersta och KAAX. Dessutom säljer några mindre ägare sina andelar i bolaget till Epassi.

Actiways nuvarande vd Niclas Jernberg säljer också sin post i Actiway. Han kommer däremot att fortsätta som vd för den nya svenska organisationen och köper samtidigt in sig som delägare i Epassis moderbolag.

“Vi hade egentligen inte satt upp någon skylt om att vi var till salu. Men vi hade en bra dialog med Epassi och genom en sammanslagning får vi chansen att starta något mycket större tillsammans”, säger Niclas Jernberg. 

Många kommuner som kunder

Actiway har tagit fram en plattform som gör det möjligt för kunderna att hitta och köpa olika typer av friskvård. Till exempel finns olika gymkedjor och massagesalonger anslutna till bolagets tjänst. Bland kunderna finns ett 40-tal kommuner och ett större antal privata arbetsgivare.

Niclas Jernberg anslöt som vd till Actiway för sex år sedan med uppdraget att digitalisera verksamheten. Sedan dess har bolaget vuxit snabbt, från en omsättning på 53,4 miljoner under 2015 till 277,5 miljoner under fjolåret. 

“Epassi har i Sverige haft en liknande lösning som vår och även de har visat en bra tillväxt. Vi har då sett att vi tillsammans blir ännu starkare. Sen blickar vi också ut mot Norden, där vi efter sammanslagningen blir största aktören och vi ser möjligheterna att göra den här resan tillsammans”, säger Niclas Jernberg.

Når över 1 miljoner användare

Det finska bolaget Epassi omsatte i sin tur 90 miljoner euro under fjolåret, dessutom tog bolaget in 41,5 miljoner euro i nytt kapital av Bregal Milestone och First Fellow Partners. Genom förvärvet kommer bolagen tillsammans att nå över 1 miljon aktiva användare i Norden.

“Epassi har sedan tidigare varit verksamma i Finland och Sverige, men de har också verksamhet i Island, Slovenien och Polen. Där kollar vi på vad framtiden ger för möjligheter, men den stora uppgiften just nu är att befästa och öka i våra hemmamarknader i Sverige och Finland”, säger Niclas Jernberg och fortsätter.

“Vi vill fortsätta växa vår användarbas och öka nyttjandet av hälsoförmåner hos våra kunder och deras anställda, och därmed öka försäljningen för våra partners..”

Actiway grundades redan 2005, men då under namnet Friskvårdschecken, av investeringsbolagen Segersta och KAAX.

Läs mer