Rekordår för Tradera – vill utmana detaljhandeln: "Vi tävlar om köparens uppmärksamhet"

Tradera e-handel
Rekordår för Tradera – vill utmana detaljhandeln: "Vi tävlar om köparens uppmärksamhet"

Foto: Pressbild/Istockphoto

Tobias Blixt

Reporter

Traderas vd Stefan Öberg lyfter fram att samtalen om hur vi reser, äter och handlar har lett fram till att försäljningen av begagnade saker ökar.

Auktionssajten Tradera slog sitt egna försäljningsrekord under fjolåret och omsättningen ser ut att landa på 317 miljoner kronor för 2019 – närmare 20 miljoner högre än året innan. Det rapporterar branschsajten Market.

Även vinsten kommer att vara rekordhög, bedömer Traderas vd Stefan Öberg som menar att auktionssajten nu snarare konkurrerar med detaljhandeln än andra second hand-aktörer.

“Vi tävlar om köparens uppmärksamhet. Vi vill att det ska vara lika lätt att handla hos Tradera som att köpa nytt”, säger han till Market.

Ska fortsätta växa
Enligt branschsajten är Tradera också den sjätte mest populära e-handelsdestinationen för svenskarna enligt Postnords E-barometer. Bolag som H&M, Zalando och Adlibris placerar sig på positionerna ovanför.

“Begagnatmarknaden växer, av många anledningar. Vi har pratat länge om hur vi reser och äter, nu handlar det om hur vi shoppar. Vi kan se att försäljningen växer hos oss, och hos alla begagnat-aktörer”, säger Stefan Öberg 

Men det finns fortfarande utrymme att växa. Stefan Öberg lyfter fram att mindre än 10 procent av Sveriges befolkning handlar på Tradera en vanlig månad, men att nästan alla köper någonting nytt varje månad.

Satsningarna framåt ligger bland annat på att fortsätta utvecklingen av appen och digitala betallösningar.

Tradera är ett av företagen som överlevde kraschen i början av 2000-talet. Läs gärna vår premium-artikel om sajtens resa.

Läs fler artiklar
LÄS MER