Acasts affärsmodell handlar till stor del om att sälja annonser i olika poddar. Nyligen fick de konkurrens från streamingjätte Spotify som lanserade en satsning på riktade annonser i poddar.
Nu presenteras Acast Marketplace som är en köpplats för podcastannonsering globalt. Annonsörerna ska få automatiserad tillgång till några av världens största poddar, kreatörer och lyssnare. På plattformen kommer olika varumärken få tillgång till tre olika produkter – annonser, sponsring och så kallat branded content, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
“Lanseringen av Acast Marketplace är ett betydande steg för oss då vi sammanför allt vi kan erbjuda annonsörer – under ett och samma tak och sätter standarden för resten av branschen”, säger Johanna Turner, försäljningsdirektör på Acast i pressmeddelandet.
Växer snabbt
Annonsering i poddar är ett snabbt växande segment i mediebranschen men tillväxten sker från låga nivåer. Konsultjätten PWC uppskattade den globala poddmarknaden till cirka 6 miljarder kronor. Det kan jämföras med marknaden för radioreklam som är värd runt 400 miljarder kronor.
Enligt dokument som Breakit har tagit del av ökade Acasts omsättning i tredje kvartalet med 90 procent till 85,8 miljoner kronor. Samtidigt växer förlusterna och under det tredje kvartalet landade förlusten på 36,6 miljoner kronor – en ökning med 106 procent jämfört med samma period i året innan.