Instabox satsar på fossilfria bränslen – vill minska koldioxidutsläppen dramatiskt

H&M Instabox e-handel
Instabox satsar på fossilfria bränslen – vill minska koldioxidutsläppen dramatiskt

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

“Det är inte helt okrångligt att gå över till fossilfritt, men vi har gjort vår hemläxa", säger Instabox vd Alexis Prifitis.

Det svenska logistikbolaget Instabox ska storsatsa på att ställa om till fossilfria bränslen och hoppas därmed minska mängden koldioxidutsläpp i samband transporter rejält.

Instabox har tidigare deltagit i Breakits hållbarhetsutmaning Impact Challenge och arbetade då fram en plan för att bli fossilfria under 2020.

Bolaget inleder nu även ett samarbete med H&M som ett av klädkedjans klimatsmarta fraktalternativ. 

Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

“Vi är inga experter på klimatfrågan. Det vi däremot är bra på och kan bidra med är att lösa operativa och logistiska problem som andra misslyckas med. I just den här frågan är vi dessutom väldigt motiverade att lyckas. Idag är HVO det bästa alternativet av praktiska skäl men detta är ingen engångsgrej för oss utan ett kontinuerligt åtagande att hela tiden hitta och implementera den bästa lösningen”, säger Alexis Prifitis, grundare och vd på Instabox i pressmeddelandet.

Bränslet, HVO, är en slag förnybar diesel som Instabox kommer att använda sig av tillverkas av exempelvis avfallsfetter, restfetter och vegetabiliska oljor och går att använda i vanliga dieselmotorer. Enligt Instabox kommer övergången att minska deras koldioxidutsläpp med upp till 90 procent. 

Men det är inte helt utan utmaningar, enligt Alexis Prifitis. Bränslet finns inte tillgängligt i stationsnäten i samma utsträckning som vanlig diesel. Dessutom kan tillgång, pris och skatter på fossilfria bränslen ändras snabbt.

“Det är inte helt okrångligt att gå över till fossilfritt, men vi har gjort vår hemläxa och är trygga med att vi kan klara av det. I praktiken har vi redan gått över till fossilfritt helt och hållet för samtliga leveranser, men för att kunna garantera att vi kan erbjuda en klimatsmart frakt även om 12 månader så gäller det att våra nätbutiker vill vara en del av det här initiativet. Vi tror även att det krävs mer transparens i denna fråga och kommer att berätta öppet och ärligt exakt hur det går och vad vi gör”, säger han.

Övergången till fossilfria bränslen beräknas vara helt klar under det andra kvartalet i år.

Under 2018 omsatte Instabox 19,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 13,3 miljoner.

MISSA INTE: Breakit lanserar klubb för klimatet: "Nästa nivå"

Läs fler artiklar
LÄS MER