Sök

Isabella Löwengrip vände upp och ner på min Åre-visit

Lundells vecka

Isabella Löwengrip till vänster, Stefan Lundell tillsammans med Breakits reporter Tobias Blixt till höger.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakits Stefan Lundell kastar miljoner runt sig.

Jag hade precis slumrat in i den fluffiga hotellsängen. Efter någon mil i Åre Björnens längdspår och en väl tilltagen portion viltfärsbullar med tillhörande potatismos kändes en eftermiddagslur som helt rätt prio.

Men jag hade glömt att stänga av telefonen och nu surrade den till. Det var ena halvan av Sveriges bästa aktiepodd som hörde av sig, Johan Isaksson på Börspodden:

“Tjena! Har du nån koll på vad Löwengrip fick för sminkbolaget?”.

I det läget, några minuter efter att nyheten gått ut, visste jag inte ens att norska Dermanordic köpt Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius gemensamma bolag Löwengrip Beauty. När jag erkände min okunskap replikerade Johan Isaksson lakoniskt:

“Tänkte det var ditt jobb att ha koll”.

Och han har såklart rätt. Ända sedan vi startade Breakit (för fem år sedan – otroligt att det var så länge sedan!) har vi aldrig nöjt oss med att rapportera om när ett bolag säljs. Vi har också satt en heder i att alltid försöka gräva fram prislappen vid en försäljning. 

Köpesumman säger inte allt men är ändå en viktig datapunkt för att gradera hur viktig affären egentligen är. Sedan ska jag ju inte sticka under stolen med att det också är kul att veta hur mycket säljarna får.

Med detta resonemang i bakhuvudet släpade jag mig upp ur sängen för att ge Johan Isaksson och alla andra Breakit-läsare svaret på frågan – vad betalade norrmännen för duon Löwengrip/Hadenius skapelse?

Jag gick i diket direkt. Det var rent slarv men såklart helt värdelöst av mig. För i det kortfattade pressmeddelandet som gick ut när affären var klar stod det att försäljningen låg “på över 100 miljoner kronor”. Med den siffran i bakhuvudet och vetskapen att bolaget varit lönsamt sedan starten kontaktade jag fyra personer. De har alla fyra lång erfarenhet av att värdera den här typen av bolag och har tillsammans gjort flera hundra stora förvärv. 

När de, oberoende av varandra, kom fram till att priset sannolikt låg på runt 100 miljoner kronor så vilade jag inte på hanen – vi gick ut med en text på Breakit där köpesumman uppskattades till 100 miljoner kronor.

Sen läste jag pressmeddelandet lite mer noggrant. Det var då jag upptäckte att siffran på dryga 100 miljoner kronor avsåg försäljningen “över disk”. 

Det förändrade förutsättningarna radikalt. Efter att ha konsulterat ytterligare en källa kom jag fram till att Löwengrip Beauty i praktiken bara omsatte runt 50 miljoner kronor (efter att moms och distributörens marginal dragits av). Och om omsättningen halverades så måste också värderingen gå samma väg. Summa sumarum – Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius fick runt 50 miljoner kronor i affären.

Vi ändrade texten, jag pustade ut innan jag drog ett SMS till Johan Isaksson:

“Nya bud – högst 50 miljoner. Knappt ett halvt Breakit alltså”.

Johan Isaksson skrattade digitalt och replikerade:

“¼-dels Börspodden”.

Vi övervärderar så klart grovt värdet på våra små medie-startups men ett dygn senare fick jag i alla fall en signal om att jag varit rätt ute. En källa med rätt god insyn i försäljningen av Löwengip Beauty bekräftade då att köpesumman faktisk låg på “runt 50 miljoner kronor”.

Trevlig helg!

Ps Missa inte veckans Off The Record – där avslöjar vi ett okänt svenskt miljardklipp – om du inte redan har Premium är det dags att teckna upp dig.  

Läs mer