Sök

Annonssamarbete med Svensk Digital Handel

Så vill den yngre generationen handla online: "Håller inte längre med tomma ord"

Sara Fröhling Lind, konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern. Illustration: Daniel Špaček

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Agera hållbart – eller riskera att bli bortvalda av den kommande generationen. I Svensk Digital Handels och Breakits nya artikelserie träffar vi några av e-handels- och retailvärldens mest spännande personer – och får veta var de största utmaningarna ligger: ”Vi står inför ett skifte”

Förändringens vindar sveper över världen – och det är Greta Thunberg-generationen som styr åt vilket håll det blåser. 

För finns det något som framtidens konsumenter brinner för är det just hållbarhet, och att värna om planeten.

Över hälften av alla svenskar mellan 18-35 år kan tänka sig att välja bort företag som de inte anser agerar hållbart. En stor majoritet, hela 83 procent, tycker dessutom att företagen har ansvaret för att skapa ett mer hållbart samhälle.

Det visar en undersökning utförd av Ungdomsbarometern och Jung Relations. Enligt Sara Fröhling Lind, konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern och en av personerna bakom studien, är många av svaren de fick fram uppseendeväckande.

Hälften har klimatångest

”Även om unga idag ställer krav på företag att skapa ett mer hållbart samhälle, ställer de även höga krav på sig själva att göra detsamma. Det leder inte minst till en stressad och ibland även skamfylld generation som reflekterar över och försöker förändra sitt beteende till ett mer klimatvänligt”, säger hon och fortsätter:

”Hälften av de tillfrågade, främst kvinnor, har klimatångest och är oroliga. En av sex tillfrågade kan tänka sig att avstå från att skaffa barn, det vi rent biologiskt är skapade för, eftersom de inte vill lämna ett för stort klimatavtryck. Att sådana värderingar ens finns i bakhuvudet på ungdomarna säger något om den här frågans vikt”, säger hon.

Tidigare har företag klarat sig på att bara kommunicera kring hållbarhet, men de har kanske inte visat hur de faktiskt gör i praktiken

Som företag finns det alltså inte så många alternativ, om man inte vill riskera att alienera en hel generation.

”Vi står i ett skifte nu. Tidigare har företag klarat sig på att bara kommunicera kring hållbarhet, men de har kanske inte visat hur de faktiskt gör i praktiken. Nu håller det inte längre att bara använda tomma ord, för det är väldigt lätt att själv hitta informationen kring hur företag agerar i de här frågorna.”

Experten inför D-Congress: "Purpose är det nya digitala"

Kan straffas snabbt

Bilden av hur hållbara företagen är, eller har ambition att vara, kan leva kvar länge i varumärket, tror Sara Fröhling Lind.

”Är ni ett företag som klimatkompenserar och blir förknippade med det kan arbetet komma att sprida sig över hela varumärket. Om ni är transparenta och pratar om sådana frågor utåt kan unga till exempel tänka att ni dessutom är bra arbetsgivare.” 

”Å andra sidan kan bilden av ett företag lika snabbt bli negativ om ni inte gör någonting, eller gör något dåligt. Dagens ungdomar använder sociala medier för att påverka i olika frågor, och där kan företag som inte agerar enligt den yngre generationens värderingar snabbt bli uthängda.”

Växer dubbelt så fort

Enligt studien Kantar Purpose 2020 växer företag som har starka uttalade värderingar, till exempel hållbarhet i affärsverksamheten, dubbelt så snabbt som konkurrenterna.

Ett svenskt företag som upplevt den effekten i praktiken är klädmärket Houdini Sportswear. Ända sedan början på 2000-talet har de jobbat intensivt med hållbarhetsfrågor.

Resultatet: En omsättningsökning från 800 000 kronor till 200 miljoner.

”Jag kan inte förstå hur bolag som inte drivs utifrån något syfte kan fungera, om det inte är så krasst att drivkraften endast är monetär lönsamhet. Vi vill vara värdeskapande för alla intressenter, inklusive planeten, och om man inte står för något måste det vara svårt att hitta ett driv i verksamheten.”, säger Houdinis vd Eva Karlsson.

Tack vare sitt uttalade syfte är Houdini ett perfekt exempel på ett företag som tilltalar den generation som gör sin röst hörd i Ungdomsbarometerns undersökning. På Svensk Digital Handels D-Congress i Göteborg den 5 mars, där temat är Purpose Driven Commerce, kommer Eva Karlsson berätta om Houdinis resa och hur synen på hållbarhet i affärerna har gynnat bolaget.

”Jag ska prata om att ha ett systemperspektiv på verksamheten. Naturen är ett magiskt system som fungerar perfekt. Ett digitalt system kan härma det”.

Vilka branschstjärnor kommer till D-Congress? Läs mer här!

Läs en längre intervju med Eva Karlsson på Houdini här

Läs mer