Sök

Hajpad holländsk startup ska få svenskar att låna grannens kärra

SnappcarBilarBildelning

Foto: Snappcar

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

På måndagen lanseras tjänsten Snappcar i Stockholm. "Vi ska få folk att förstå att grannen inte är så läskig som man kan tro", säger Sverige-chefen Magnus Engervall.

För tre månader sedan köpte holländska Snappcar upp Sveriges största bildelningssajt Flexidrive. Nu lanseras sajten på nytt - med en ny strategi och under varumärket Snappcar.

"Nu kör vi i gång en marknadsföringskampanj, mestadels på Södermalm i Stockholm. Vi tänker ta stad för stad, snarare än att erövra ett helt land i taget. Så till att börja med lanserar vi bara i Stockholm", säger Magnus Engervall.

Snappcar grundades 2011 av holländarna Victor van Tol och Pascal Ontijd. Tjänsten finns sedan tidigare i Holland, Tyskland och Danmark. Bolaget har totalt 120.000 användare.

Till skillnad från många bilpooler, som köper in en egen fordonspark och hyr ut den, bygger Snappcars koncept på att privatpersonerna lägger upp sina egna bilar på plattformen.

Sedan kan exempelvis deras grannar gå in och be om att få hyra bilen. Snappcar tjänar pengar genom att ta ut en förmedlingsavgift.

“Vi kommer jobba mycket med väldigt lokala satsningar, som att arrangera små grannträffar i lokalsamhället. Vi tror att människor vill lära känna varandra innan de börjar låna ut bilar till varandra. Vi ska få folk att förstå att grannen inte är så läskig som man kan tro", säger Magnus Engervall.

Han drev tidigare Flexidrive, som alltså nu har blivit uppköpt av Snappcar, som entreprenör. Bolaget lyckades nå 10.000 användare - men det räckte inte för att skapa tillräckliga stora intäkter.

För ett år sedan hoppade investeraren Schibsted av Flexidrive.

Magnus Engervall säger att Flexidrive i början fokuserade väldigt mycket på att sajten skulle fungera bra och på digital markandsföring.

“Det blev tyvärr inte alls det som vi hade tänkt oss. Det här är ett helt nytt beteende, och det kräver att man först bygger trovärdighet och pålitlighet hos användarna. Det har jag lärt mig den hårda vägen", säger han.

Snappcar har i nuläget fyra anställda i Sverige. Det nu uppköpta Flexidrive omsatte enligt sin senaste årsredovisning 311.000 kronor och gjorde en förlust på 1,7 miljoner kronor.

Läs mer